Vakantiegangers zorgen voor topdrukte op Schiphol
De drukte wordt veroorzaakt door het grote aantal mensen dat met vakantie gaat. Verder komt al een grote groep vakantiegangers terug en verwerkt Schiphol ook nog eens passagiers die overstappen op een andere vlucht. Reizigers moeten rekening houden met langere wachttijden. Schiphol adviseert vakantiegangers tijdig naar de luchthaven te komen.
Om de grootste drukte op te vangen, zet Schiphol de hele zomer extra medewerkers in. Het gaat om ruim vijfhonderd man luchthavenpersoneel dat normaal gesproken kantoorwerk doet. De medewerkers van ondersteunende diensten worden achter hun bureau vandaan getrokken om op verschillende fronten mee te helpen. Ook de marechaussee en de winkeliers op het vliegveld doen dat. Luchtvaartmaatschappijen is verzocht alle balies open te houden.
Het extra personeel wijst reizigers de weg, zorgt ervoor dat passagiersstromen soepel verlopen en helpen bij het lezen van de tickets voor de paspoortcontrole. Ook draaien ze diensten als verkeersregelaar. Om de wachtrijen nog extra te verzachten, kunnen passagiers vrijdag ook nog goochelaars, zangers en dansers tegenkomen. Voor de kleintjes is Nijntje van de partij.
De zomermaanden betekenen voor Schiphol steevast het hoogtepunt van het jaar. Niet alleen vrijdag maar gedurende de hele vakantieperiode is het voortdurend druk op de luchthaven. "We hebben bijvoorbeeld al een paar hele drukke dagen gehad", aldus de zegsvrouw. De maatregelen voor de soepele doorstroom van reizigers geldt daarom de hele zomer. In juli, augustus en september reizen ruim vijftien miljoen passagiers via Schiphol.
Het verwachte aantal reizigers van bijna 180 duizend lijkt een record te worden voor Schiphol. Het huidige record werd twee jaar geleden op 29 juli neergezet toen de luchthaven 178 duizend mensen te verwerken kreeg.