Bonnenfantenmuseum scoort met Russische expositie
Het succes van de expositie toont volgens Huijts aan dat Maastricht er klaar voor is om in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa te worden. "Wij hebben een ontzettend fijn gevoel overgehouden aan deze tentoonstelling", vertelt de artistiek directeur. "Het is belangrijk voor het 2018-bid dat we hebben kunnen laten dat zo'n groot project mogelijk is in Maastricht."
Op 4 september komt de jury die hierover beslist naar Maastricht. Twee dagen later wordt duidelijk of Eindhoven, Leeuwarden of Maastricht in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa wordt. Er zijn er overigens twee. Malta heeft de stad Valletta al uitgekozen als culturele hoofdstad van Europa in dat jaar.
Zondag was op een grote stift de tekst 'Limburg Cultuur Onderstreept' te lezen voor de ingang van het Bonnefantenmuseum. Daarmee wil de provincie zichtbaar maken welke culturele instellingen en evenementen Limburg herbergt. Mede dankzij een bijdrage van de provincie was het museum zondag gratis toegankelijk.
In De Grote Verandering werden sinds 12 maart bijna negentig schilderijen tentoongesteld uit de twee belangrijkste Russische musea: het Tretjakov Museum in Moskou en het Russisch Staatsmuseum in Sint-Petersburg. De expositie werd georganiseerd in het kader van het Nederland-Ruslandjaar en samengesteld door gastconservator Sjeng Scheijen, die goede contacten heeft in Rusland. "Hij was een belangrijke spin in het web, spreekt de taal vloeiend en weet de weg binnen instituten", aldus Huijts.
De tentoonstelling belichtte de geboorte van de moderne kunst in Rusland. De innovatie en creativiteit rond het begin van de twintigste eeuw had volgens het museum een beslissende invloed op de mondiale ontwikkeling van de beeldende kunst.
Niet alleen kreeg het museum werken van kunstenaars als Kazimir Malevitsj en Wassily Kandinsky in bruikleen, maar ook van 'nieuwe ontdekkingen' als Ilja Masjkov, Aristarch Lentoelov en Pavel Filonov. De meeste schilderijen waren nooit eerder in Nederland te zien, een deel zelfs nooit buiten Rusland.
"Over de hele lijn waren de bezoekers tevreden", blikt de verheugde museumdirecteur terug. "Alle doelgroep konden er iets in vinden, abstract, figuratief of kleurrijk. Het was een heel gevarieerde tentoonstelling." De doeken gaan nu terug naar Rusland.