Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Malevich: Aftermath and afterlife of the russian avant-garde

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 19 min
location_on [xx]km
Het Stedelijk en de Universiteit Leiden presenteren op 16 en 17 januari het symposium Aftermath and Afterlife of the Russian Avant-Garde, over de opkomst, ondergang, invloed en relevantie van de Russische avant-garde. Het symposium vindt plaats in het kader van de tentoonstelling Kazimir Malevich en de Russische avant-garde.

Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Voertaal: Engels
Toegang: entreeprijs Stedelijk Museum
Reserveren: Noodzakelijk. Mail naar reservations@stedelijk.nl, ovv naam, telefoonnummer en datum van het programma dat u wilt bijwonen.

Gekeken wordt naar het verband tussen de ontmanteling en onderdrukking van de avant-garde in de jaren ‘20 en ‘30 in Rusland en de latere wederopleving en canonisering na de val van het communisme, zowel in het Westen als in Rusland. De Russische avant-garde werd verleden tijd in de jaren ’30, nadat alle kunstenaars-groepen gelijkgeschakeld werden in een algemene 'Kunstenaarsunie'. Het lot van de Russische avant-garde was echter al in de eerste helft van de jaren ’20 bepaald. Toen emigreerden kunstenaars als Kandinsky, Chagall, Gabo, Falk en Redko. Ook vond er een stilistische herijking plaats van een grote groep gematigde avant-gardisten zoals Aristarch Lentoelov, Vladimir Lebedev en Pyotr Konchalovsky. Zij kozen uiteindelijk voor een minder vooruitstrevende of zelfs uitgesproken behoudende schilderstijl.

Na de Tweede Wereldoorlog begon in het Westelijk halfrond een nieuwe lichting kunstenaars, critici en historici belangstelling te tonen voor de Russische avant-garde. De westerse neo-avant-garde voelde zich sterk aangetrokken tot de radicale Russische esthetische strategieën en de politieke implicaties daarvan. Met aan de ene kant de Koude Oorlog en aan de andere kant het neo-marxistisch verzet tegen het kapitalisme bleef de herleving van de Russische avant-garde lange tijd van grote invloed in Europa en Noord-Amerika. De Russische avant-garde werd (opnieuw) een baken van artistieke vrijheid, radicale vernieuwing en non-conformisme.

In het Rusland na Stalin vormde de avant-garde enerzijds een belangrijk model en een inspiratiebron voor de groeperingen die in de jaren ‘60 en ‘70 opkwamen; anderzijds werd ze ook gezien als elitair en oneigen, zelfs tot lang na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

De positie van de Russische avant-garde is ook nu nog relevant. De wens binnen de Russische politiek om de continuïteit tussen de Sovjet- en post-Sovjetperiode te benadrukken lijkt van doorslaggevende invloed op de nog altijd problematische positie van de Russische avant-garde in en ten opzichte van Rusland.

De belangrijkste vragen die op dit symposium aan de orde komen, houden verband met het politieke karakter van de avant-garde. In welke mate lieten de kunstenaars in Rusland zich leiden door de politieke context van hun werk? Of bleken hun eigen filosofische en esthetische interesses toch sterker te zijn? En in dat geval, welke strategieën pasten ze dan toe om hun esthetische onafhankelijkheid te behouden? En wat de receptie betreft: in hoeverre was de politieke context van de avant-garde bepalend voor de opleving, herbeleving, positieve receptie en uiteindelijke canonisering in het Westen?
Een breed scala aan sprekers zal ingaan op bovenstaande vragen, en ze koppelen aan de huidige tentoonstelling in het Stedelijk: Kazimir Malevich en de Russische avant-garde.

Programma donderdag 16 januari 2014
10.00 Deuren open

10.30 Welkomstwoord en inleiding door Hendrik Folkerts (curator Public Program, Stedelijk Museum Amsterdam) en Sjeng Scheijen (postdoc- onderzoeker/VENI-laureaat, Universiteit Leiden)

Sessie 1: Neo- en post-avant-garde
In de verschillende reactiveringen van de Russische avant-garde werden elementen van de avant-gardistische nalatenschap ingezet voor specifieke esthetische en filosofische doeleinden. Hoe benaderden en zagen kunstenaars deze nalatenschap, en hoe bepalend waren daarbij de verschillende canoniseringen (de receptie van de Russische avant-garde ten tijde van de Koude Oorlog bijvoorbeeld) voor hun begrip van de avant-garde? En hoe bepalend waren deze opvattingen weer voor hun reacties door middel van hun werk?

11.00  Lezing Christina Lodder (hoogleraar kunstgeschiedenis en -filosofie, University of Kent)

11.45  Vragen van het publiek

12.15  Rondetafel-gesprek met Christina Lodder (hoogleraar kunstgeschiedenis en -filosofie, University  of Kent), Natalia Murray (docent, The Courtauld Institute of Art) en Eric de Bruyn (docent kunstgeschiedenis, Universiteit Leiden), moderator: Margriet Schavemaker (hoofd onderzoek, Stedelijk Museum Amsterdam)

13.30  Einde sessie

13.30-15.00  Lunchpauze

Sessie 2: Canonisering
De canon van de Russische avant-garde is problematisch omdat er in politiek en geografisch opzicht verdeeldheid heerst over de vraag waar de Russische avant-garde precies voor staat. Waarom wordt Malevich aanbeden en is Filonov vrijwel onbekend? Deze forumdiscussie gaat in op dit probleem aan de hand van verschillende casestudy’s en legt de nadruk op de historische context, al komen ook naoorlogse opvattingen aan bod.

15.00  Korte lezingen van 20 minuten van Linda Boersma (docent kunstgeschiedenis, universiteit van Utrecht), Christina Kiaer (hoogleraar kunstgeschiedenis, Northwestern University) en Nicoletta Misler (hoogleraar moderne Oost-Europese kunst, Instituto Universitario Orientale, Napels)

16.00  Forumdiscussie, moderator: Jane Sharp (universitair professor 20ste-eeuwse kunst, Rutgers University, New Jersey)

16.30  Einde sessie

Programma vrijdag 17 januari 2014
10.30  Deuren open

10.45  Korte introductie door Sjeng Scheijen - samenvatting van de sessies op 16 januari

Sessie 3: Artistieke strategieën
Kunstenaars maken gebruik van artistieke strategieën om politieke ideeën tot uiting te brengen, maar ook om deze te omzeilen en ontkrachten. In politiek turbulente omstandigheden gebruiken kunstenaars hun creativiteit om een innerlijke wereld te scheppen die plek biedt aan excentrieke, spirituele en hoogstpersoonlijke ideeën over de werkelijkheid, die zowel specifiek aan de contemporaine politieke situatie als utopisch kunnen zijn. Dit 'innerlijke wereld'-aspect van de Russische avant-garde (in al zijn gedaanten) lijkt vaak over het hoofd te worden gezien. In deze sessie wordt dit aspect van de Russische avant-garde nader bekeken om te begrijpen hoe een antipolitieke stellingname deel kon zijn van de avant-garde.

11.00  Korte lezingen van 20 minuten door Jane Sharp (universitair hoofddocent 20ste-eeuwse kunst, Rutgers University), Tim Harte (universitair hoofddocent Russisch en mededirecteur van het Russian Flagship Program, Bryn Mawr College) en John Bowlt (hoogleraar Slavische talen en literatuur, University of Southern California)

12.00  Forumdiscussie, moderator: Inge Wierda (onafhankelijk kunsthistorica)

12.30-14.00  Lunchpauze

Sessie 4: Politiek
Zowel persoonlijke politieke opvattingen als de realiteit van het leven onder het Sovjetregime en de prerevolutionaire politiek waren van invloed op de Russische avant-garde. Hoe verhielden deze beiden zich tot elkaar? In hoeverre waren politieke opvattingen van invloed op de esthetische productie? Of was de politieke context misschien minder belangrijk dan doorgaans wordt aangenomen?

14.00  Korte lezingen van 20 minuten van Sjeng Scheijen (postdoc- onderzoeker/VENI-laureaat, Universiteit Leiden), Alexandra Shatskikh (onafhankelijk wetenschapper, Moskou) en Susan E. Reid (hoogleraar Russische en Sovjet-kunstgeschiedenis, University of Sheffield)

15.00  Forumdiscussie, moderator: Ellen Rutten (professor Slavische Literatuur en Cultuur, UvA)

15.30  Einde sessie

15.45  Afsluiting door Margriet Schavemaker (hoofd onderzoek, Stedelijk Museum Amsterdam)

16.30  Einde van het symposium

© Nationale Recreatiegids

13 maart '25 (11:43)

Eerste tien acts aangekondigd voor Appelpop

Appelpop heeft donderdag de eerste tien acts aangekondigd die in september optreden op het festival. Onder anderen Guus Meeuwis, Kensington, Bente en Hannah Mae komen naar het gratis festival in Tiel.

13 maart '25 (10:37)

James Arthur geeft concert in Ziggo Dome in november

James Arthur geeft op 24 november een concert in de Ziggo Dome in Amsterdam. De show maakt deel uit van zijn The Pisces World Tour, maakte concertorganisator MOJO donderdag bekend.

13 maart '25 ( 8:35)

Normaal en Suzan & Freek treden op tijdens Koningsdag Doetinchem

Normaal en Suzan & Freek treden dit jaar op tijdens Koningsdag in Doetinchem. Dat werd woensdag bekendgemaakt bij de presentatie van het programma en de route. De Achterhoekse band Normaal zal het bekende nummer Oerend Hard spelen bij de ontvangst van de koninklijke familie, zo is te lezen in het programma.

13 maart '25 ( 8:30)

Studio 100 SingAlong-concert uitverkocht; nieuwe data toegevoegd

Het SingAlong-concert van Studio 100 dat 13 december plaatsvindt in Rotterdam Ahoy, is binnen een uur tot de laatste stoel uitverkocht. Daarom komen er twee extra concerten bij van de populaire Belgische televisieproducent. Op 14 en 27 december zijn er extra shows bijgeboekt. Deze kaartverkoop begint vrijdag om 10.00 uur, laat Studio 100 weten.

12 maart '25 (14:57)

Eefje de Visser staat in het voorprogramma van Warhaus tijdens de buitenlandse tour

Eefje de Visser speelt in maart vier keer in het voorprogramma van de Belgische band Warhaus, bij optredens in meerdere Europese steden. De zangeres geeft shows in Oslo, Stockholm, Kopenhagen en Parijs.

12 maart '25 (11:39)

Mumford & Sons speelt 17 november in Ziggo Dome

Mumford & Sons geeft op 17 november een concert in de Ziggo Dome in Amsterdam. Dat heeft concertorganisator MOJO woensdag bekendgemaakt. De show van de Britse folkrockband is onderdeel van een nieuwe tour door Europa.

12 maart '25 (11:17)

Pinkpop maakt laatste namen line-up bekend

Pinkpop heeft woensdag de laatste namen bekendgemaakt die te zien zijn op het festival dat van vrijdag 20 juni tot en met zondag 22 juni plaatsvindt in Landgraaf. Onder anderen Dean Lewis, Inhaler, Alestorm en Matt Hansen maken de line-up compleet.

12 maart '25 ( 8:35)

Jubileumeditie Boekenweek van start

In het bijzijn van koning Willem-Alexander is dinsdagmiddag in Den Haag de jubileumeditie van de Boekenweek geopend. Een groepsfoto met de koning en tientallen auteurs van Boekenweekgeschenken vormde de officiële start van de 90e Boekenweek. De feestelijke opening was een eerbetoon aan alle auteurs die in de negentig edities een bijdrage leverden aan de Boekenweek.

12 maart '25 ( 8:30)

Organisatie Festival der Liebe kijkt dankbaar terug op evenement

De organisatie van het Festival der Liebe keek dinsdag terug op een veelbewogen editie van het evenement. Het team liet weten zeer te hebben genoten en "zeer dankbaar" te zijn voor de komst van het publiek en "de positieve energie, liefde en de geweldige sfeer".

11 maart '25 ( 9:05)

Zangeres Elmer verbaasd over winst Edison: 'er zijn veel meer rare vrouwen in Nederland'

Zangeres Elmer vindt het "bizar" dat ze een Edison heeft gewonnen in de categorie Nieuwkomer. "Ik kan het niet geloven", aldus Elmer. "Ik ben zo trots. Ik heb het gevoel dat er veel meer rare vrouwen zijn in Nederland."