Gratis festivals verkeren in zwaar weer door gestegen kosten
De kosten in de branche zijn over het algemeen "stevig gestegen", ziet Westermann. "Personeel wordt duurder, de materiaalkosten zijn niet minder geworden, en het is moeilijk te vertalen naar een ticket. Het is steeds afwegen: wat kan ik vragen, en wat verwachten we qua horeca-omzet en subsidies." Bovendien is vaak op voorhand onzeker hoeveel kaarten verkocht worden. Sommige grote festivals zijn snel uitverkocht, maar "de rest moet hard werken om kaartjes te verkopen." De gestegen kosten vallen met name de gratis festivals zwaar, denkt Westermann. "Als je geen kaartjes verkoopt, dan kun je het bijna niet rondkrijgen."
Ook Mama's Pride Festival in Geleen (Limburg) - al 28 jaar gratis toegankelijk - heeft moeite met de gestegen kosten. "Ons festival is gratis toegankelijk en dat is nog een complicerende factor", zegt Kees van den Berg, directeur-bestuurder van de organisator Stichting Samenwerkende Muziekfestivals Limburg.
Minder marge
"We zijn als gratis toegankelijk festival voor twee derde afhankelijk van horeca-inkomsten tijdens onze twee festivaldagen. De rest van de inkomsten komt uit subsidies, sponsoring en particuliere giften en eigen inkomsten uit merchandise." Het festival is blij met de steun van de gemeente Sittard-Geleen, die de subsidie voor komende editie heeft verhoogd van 30.000 naar 50.000 euro. "Desondanks zijn we zeer afhankelijk van het weer."
Schans ziet ook dat gratis festivals het moeilijk hebben door de gestegen kosten. "Een heel duidelijk voorbeeld zijn de bevrijdingsfestivals, die afhankelijk zijn van of mensen het terrein op komen of niet. En niks is gratis in het leven, ze hebben wel degelijk kosten en die moeten gedekt worden." Sommige festivals moeten stoppen omdat ze het financieel niet rondkrijgen, ziet Schans. Hoe minder marge, des te risicovoller het volgens hem wordt.