Tekort aan vrijwillige verkeersregelaars brengt veel evenementen in gevaar
Hennie van Veen, coördinator en verkeersregelaar bij Stichting Verkeersregelaar Meppel en Omstreken, legt uit dat de vraag naar verkeersregelaars is toegenomen door de groei van het aantal evenementen. "We zijn er voor Meppel en omstreken, en dat loopt nu van Blokzijl tot Lemmer."
Van Veen wordt regelmatig gebeld voor verkeersregelaars. Ondanks de toename van evenementen, lukt het meestal om voldoende vrijwilligers te vinden. Momenteel helpen ze bijvoorbeeld bij het skûtsjesilen en evenementen in Blokzijl.
Blokzijl op het randje
Ludwig Lassche, betrokken bij de organisatie van het ringrijden en de jaarmarkt in Blokzijl, was bijna genoodzaakt de evenementen af te gelasten vanwege een tekort aan verkeersregelaars. "Het zou de tachtigste jaarmarkt en de vijftigste keer ringrijden worden, maar zonder verkeersregelaars mag het niet."
Twee weken geleden hoorde de organisatie dat Stichting Verkeersregelaarsbank Steenwijkerland (SVBS) geen mensen beschikbaar had. Richard Damhuis van SVBS verklaart dat ze evenementen moesten afzeggen omdat ze slechts met dertig vrijwilligers zijn, waarvan twaalf de kern vormen. "Onze mensen willen ook wel eens een weekend vrij of met vakantie."
Hoge kosten voor professionele regelaars
De organisatie overwoog professionele verkeersregelaars in te schakelen, maar de kosten waren te hoog. "Wij organiseren alles met vrijwilligers en hebben weinig budget. Verkeersregelaars kregen altijd 7,50 per uur, bedrijven vragen minimaal 37,50 per uur," aldus Lassche.
Anita Engels van de Vereniging Veiligheidsdomein Nederland merkt niet dat er een stijgende vraag is naar betaalde krachten. Ze verklaart dat evenementen die altijd met vrijwilligers werken, minder geneigd zijn om over te schakelen op professionals.
Agressie en gebrek aan nieuwe vrijwilligers
Sinds de coronapandemie is het lastiger om nieuwe vrijwilligers te vinden, mede doordat mensen nieuwe hobby's hebben ontdekt. Daarnaast speelt agressie een grote rol. Damhuis vertelt dat hij onlangs nog geslagen is en een collega aangereden werd. Dit draagt bij aan een negatieve reputatie van het vak, ondanks dat het over het algemeen leuk en dankbaar werk is.
Van Veen voegt toe: "Je maakt veel mee, de meeste mensen zijn leuk. Je wordt weleens bedreigd of uitgescholden, maar dan draaien we ons gewoon om."
De toekomst van vele evenementen hangt af van het vermogen om voldoende vrijwilligers te vinden, ondanks de uitdagingen en risico's die gepaard gaan met het werk van verkeersregelaars.