Het nieuwe platform Top Gig, dat vandaag wordt gelanceerd, biedt Nederlandse artiesten en bands de kans om in coronatijd live op te treden tegen betaling. De eerste elf livevideo’s worden vanaf vandaag dagelijks geüpload op het YouTube-kanaal van Top Gig, waarbij The Voice of Holland-ster M’lissa als eerste optreedt. Dit meldt Mpire Studio.
Top Gig is een initiatief van Mpire Studio in Eindhoven. Nu alle optredens en festivals tot 1 september zijn afgelast vanwege het Covid-19 virus, zitten alle bands en artiesten thuis en worden er ook in de studio geen geluids- of video-opnames gemaakt.
BN’ers en bekende bands hebben wel een buffer om de coronatijd door te komen, maar de professionele artiesten net daar onder moeten hun inkomen met optreden bij elkaar verdienen. “Die groep is wel twintig keer zo groot en die artiesten hebben na een paar maanden niets meer”, weet Cathy Zandvliet van Mpire Studio.
Top Gig
Daarom bedacht ze samen met de studio-eigenaren het format van Top Gig. Artiesten en bands treden in de studio op een groot podium met professionele apparatuur live op. Dat wordt gefilmd met op afstand bedienbare camera’s en uitgezonden via YouTube. Het optreden wordt gesponsord, bijvoorbeeld door bedrijven als Jumbo of Bol.com, die in deze tijd juist extra omzet draaien. De helft van dat bedrag gaat naar de artiest en de andere helft naar de studio. Zo kunnen goedlopende bedrijven solidair zijn met Nederlandse artiesten en kan de infrastructuur van studio’s en facilitaire bedrijven intact blijven.
Win-winsituatie
“Je ziet nu veel artiesten die gratis optreden voor goede doelen, tehuizen of eenzame mensen. Met Top Gig kunnen ze er ook nog aan verdienen en krijgt de studio ook wat. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Zo creëren we een win-winsituatie”, aldus Zandvliet.
M’lissa
De eerste elf gesponsorde liveoptredens zijn opgenomen en komen een voor een op YouTube. Een van de eerste artiesten die meedoen aan Top Gig is M’lissa uit The Voice van 2018. Maar liefst vier coaches draaiden tijdens haar blind audition voor de Nederlandse singer-songwriter, die al diverse singles heeft uitgebracht. Haar optreden is al te zien via
YouTube. De komende tijd hoopt Zandvliet dat meer artiesten en sponsoren zich melden via de website van
Top Gig. Elke band of artiest die een goed live optreden kan wegzetten is welkom.
Nieuw verdienmodel
Zij is bang dat ook na het opheffen van de coronamaatregelen de muziekbranche nog flinke klappen te wachten staat. Zo is het nog maar de vraag in hoeverre de horeca en zaaleigenaren opkrabbelen en of festivals doorgaan als ze geen verzekering meer kunnen afsluiten. Zandvliet: “Ook na de coronatijd zal optreden moeilijker worden voor bands en artiesten. Daarom zou Top Gig wel eens het nieuwe verdienmodel kunnen worden.”
Door: Nationale Recreatiegids