Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Limburg gaat toerist verleiden met thee, elpee en parfum

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 9 min
location_on [xx]km
De toerismesector heeft zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis. Om toeristen weer naar Limburg te lokken en ondernemers in de recreatiesector te ondersteunen, start ontwerpbureau Periscoop samen met Stichting het Limburgs Landschap en printbedrijf Canon Production Printing een campagne die anders is dan anders. Daarbij worden vijf typische Limburgse landschappen gevangen in een kleimasker, thee, parfum, een elpee of een schilderij om de zintuigen te prikkelen. Ook zijn per landschap speciale behangen ontworpen. Dit meldt Periscoop.

,,In feite brengen we stukjes Limburgs landschap bij mensen thuis door design”, zegt Vivienne Curvers van Periscoop. ,,Je kunt voor het landschap naar Limburg komen, maar je kunt het ook in huis halen.”

Verhaal vanuit een ander perspectief

In 2020 besteedden binnen- en buitenlandse toeristen volgens het CBS 43 procent minder in Nederland. Limburg, een van de populairste regio’s van het land, zag dit jaar veel toeristen terugkeren, maar dat waren er nog altijd 20,1 procent minder dan in pre-coronajaar 2019. ,,Daarom zochten we naar een manier om design in te zetten om toeristische ondernemers te helpen en met name jonge doelgroepen meer deze kant op te krijgen”, zegt Teun den Dekker van Periscoop. ,,In plaats van te roepen ‘kom naar Limburg’ proberen we het verhaal vanuit een ander perspectief te vertellen en de schoonheid van de provincie Limburg nadrukkelijk onder de aandacht brengen.”

Ode aan het landschap

De campagne speelt in op het themajaar ‘Ode aan het landschap’, dat toerismebureau NBTC in 2021 heeft uitgeroepen. Samen met Stichting Het Limburgs Landschap heeft Periscoop vijf typische Limburgse landschappen geselecteerd: het Heuvellandschap, het Kalkgraslandschap, het Veen-moeraslandschap, het Maaslandschap en de Maasduinen. De mooiste foto’s en tekeningen daarvan zijn verwerkt in vijf verschillende behangvarianten. Aan elk landschap is ook een product gekoppeld dat de zintuigen prikkelt. Bij het natte en droge Veenmoeraslandschap hoort Peelven thee, samengesteld uit diverse kruiden. De klanken van het droge en warme Kalkgraslandschap – van het geritsel van gras tot het plonzen van een pad – zijn vastgelegd op een elpee. De kenmerkende vakwerkhuizen en eindeloze uitgestrekte boom- en wijngaarden van het heuvellandschap leenden zich het best voor een schilderij. De klei van het Maaslandschap is verwerkt in een gezichtsmasker. De geur van de Maasduinen – zoals de frisse geur van grove dennen, verschillende muntsoorten, marjoraan en tijm – is gevangen in een mist parfum. Wilfred Alblas, directeur Het Limburgs Landschap: ,,We zien veel mensen buiten genieten in onze gebieden, een snelle landschapsfoto is vaak hun herinnering. Het mooie van dit project is dat een jonge generatie makers en designers het landschap bewust beleefd heeft middels hun zintuigen. Die invalshoek heeft verrassende producten opgeleverd. Het resultaat is een inspirerende afsluiting geworden van ons 90-jarig jubileum.”

Limited edition

Omdat Het Limburgs Landschap 90 jaar bestaat worden alle producten in een limited edition van 90 exemplaren op de markt gebracht. ,,Het is geen commercieel product. Het is bedoeld om een boodschap over te brengen”, zeggen Curvers en Den Dekker. Wel mogen Limburgse ondernemers in de toerisme- en recreatiebranche de foto’s en ontwerpen gratis gebruiken op hun eigen producten of in hun bedrijf. Ze kunnen dit aanvragen via de website odeaanhetlimburgselandschap.nl. Zo worden zij direct gesteund door de campagne. De provincie Limburg stelde een bijdrage beschikbaar om het project te kunnen uitrollen. De sector toerisme en recreatie telt in Limburg circa 40.000 banen, goed voor 7,8 procent van de totale werkgelegenheid, en leidt tot ruim 4 miljard euro aan bestedingen per jaar. De provincie wil toerisme onder meer koppelen aan gezondheid en daar sluit recreëren in de natuur prima bij aan. Daarbij vormt het landschap een van de toeristische troeven van Limburg.

Door: Nationale Recreatiegids

27 november '24 (10:05)

Vanaf volgend jaar geen zzp'ers meer voor bezorging Uber Eats

Uber Eats stopt vanaf begin volgend jaar met de inhuur van zzp'ers voor de bezorging van maaltijden in Nederland. Voortaan maakt het bedrijf gebruik van uitzendkrachten voor dit werk, maakte Uber bekend. Volgens Uber Eats is dit nodig door "ontwikkelingen in de Nederlandse wet- en regelgeving" rond flexwerk.

27 november '24 ( 8:50)

Deelauto's van MyWheels worden ingezet als energieopslag en -teruglevering

In Utrecht worden elektrische deelauto's van MyWheels binnenkort ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Dankzij speciale accu's kunnen de voertuigen tijdelijk energie opslaan en vervolgens terugleveren aan het lokale net als er even heel veel vraag naar stroom is. Op die manier willen projectpartners MyWheels, Renault en We Drive Solar netcongestie tegengaan.

26 november '24 ( 8:40)

Windmolenfabrikant EAZ Wind wordt overgenomen door Ecoways

De Groningse windmolenproducent EAZ Wind wordt overgenomen door Ecoways, een onderneming uit Alkmaar. Dat heeft het laatste bedrijf maandag bekendgemaakt. Voor het weekend werd al bekend dat EAZ Wind een doorstart zou maken, maar was nog onbekend door welke partij.

25 november '24 (12:00)

Berg en Dal eist vertrek arbeidsmigranten en asielzoekers vakantiepark De Oude Molen

De gemeente Berg en Dal stuurt asielzoekers en een grote groep arbeidsmigranten weg van vakantiepark De Oude Molen in Groesbeek. Dit doet de gemeente in de strijd tegen permanente bewoning op vakantieparken. Vermoedelijk wonen er in ongeveer 25 vakantiewoningen van de Oude Molen arbeidsmigranten. Zij werden begin november grootschalig afgezet door bussen en er staan auto’s met Oost-Europese kentekens voor de deuren. Dit meldt de Gelderlander. 

25 november '24 (10:00)

Eigenaar Big Bazar verantwoordelijk gesteld voor faillisement

De bestuurder van het bedrijf achter de omgevallen winkelketen Big Bazar is door de curatoren aansprakelijk gesteld. Dat staat in het vijfde faillissementsverslag. Eigenaar Heerke Kooistra kocht de keten in 2021, die vorig jaar failliet werd verklaard na financiële problemen en steeds meer klachten over onbetaalde rekeningen.

25 november '24 ( 8:45)

Verkoop traditionele kruidnoot beleeft opleving door hoge cacaoprijs

Door de snel gestegen cacaoprijs beleeft de traditionele kruidnoot een opleving. De versies met chocolade hadden eerdere jaren nog de overhand in de verkopen van Bolletje, maar nu wordt de 'normale variant' weer het best verkocht. "De traditionele kruidnoot is maar iets in prijs gestegen, die met chocolade met 10 tot 15 procent. Het is nu 55 procent traditioneel en 45 procent chocola, dat was andersom", zegt commercieel directeur Geert-Jan Zandbergen tegen het ANP.

22 november '24 (12:35)

ANWB Wegenwacht ook vandaag drukker dan normaal

Ook vrijdag heeft de Wegenwacht van de ANWB het drukker dan normaal. Dat meldt een woordvoerder. Op een normale vrijdag zouden er tussen de 3500 en 3800 meldingen binnenkomen, maar de verwachting is nu dat dat aantal deze vrijdag uitkomt op rond de 4500 meldingen. De meeste problemen gaan om accu's die het niet meer doen door het winterse weer.

22 november '24 (11:00)

Doorstart van Groningse windmolenproducent EAZ

Windmolenproducent EAZ Wind maakt een doorstart, meldde curator Jasper Gevers vrijdag. Meer details, zoals wie het Groningse bedrijf uit Hoogezand overneemt, worden later bekendgemaakt. De rechtbank sprak vorige maand het faillissement uit over EAZ Wind.

22 november '24 ( 8:45)

Regels rond verplichting energie besparen voor bedrijven moet eenvoudiger

De regels rond verplichtingen om energie te besparen voor bedrijven moeten eenvoudiger. Dat zeggen werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland in een reactie op een rapport van de Algemene Rekenkamer. Die stelde dat de doelstellingen van de regering voor energiebesparing bij bedrijven en instellingen waarschijnlijk niet zijn gehaald.

21 november '24 ( 9:10)

Consumentenvertrouwen in november nog verder afgenomen

Het consumentenvertrouwen is in november verder afgenomen ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Mensen waren deze maand negatiever over het economisch klimaat dan in oktober, terwijl ze even negatief waren over de koopbereidheid. In oktober waren consumenten ook al iets negatiever dan in september.