Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Chocolademaker Tony's Chocolonely: voorlopig nog geen fabriek

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Chocoladefabrikant Tony's Chocolonely staakt voorlopig de plannen voor de bouw van een eigen chocoladefabriek in Zaandam. Dat zorgt voor een eenmalig nettoverlies van 4,7 miljoen euro, meldt het bedrijf in de jaarcijfers. In dit verlies zijn ook kosten meegenomen van de samenwerking die het bedrijf vorig jaar aanging met popartiest Pharrell Williams en de uitkering van een eenmalige bonus aan medewerkers.

De onderneming had de bouw eerder al gepauzeerd en wijzigt nu de strategie. Topman Henk Jan Beltman zegt in een toelichting dat het idee voor de fabriek zeker niet van de baan is, maar door de coronacrisis trok een investeerder zich terug. Daardoor kon de onderneming de locatie niet kopen. Ook rond het bouwen van een bezoekersattractie met achtbaan bij de fabriek bleef onzekerheid door de pandemie.

Een eigen fabriek zou nodig zijn omdat chocoladerepen van het merk steeds beter verkopen. "Het staat nog als een paal boven water dat we een fabriek nodig hebben om repen te produceren." Ook is een groter kantoor nodig. "Daar gaan we de komende jaren mee aan de slag." Daarbij hoort een fabriek in het buitenland misschien ook tot de mogelijkheden.

Uitbreiding

Zonder de eenmalige afschrijvingskosten vanwege het niet doorgaan van de fabriek was het bedrijf wel winstgevend in het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 30 september. De miljoenen die het bedrijf had vrijgemaakt voor de fabriek stopt het nu in uitbreiding, zowel internationaal als in West-Afrika. Zo wordt meer personeel aangenomen voor meer lokale kennis in markten waar Tony's actief is. Ook gaat het geld naar meer bewustzijn creëren over problemen in de cacao-industrie, zoals kinderarbeid. Dat is een van de speerpunten van het bedrijf.

Het in 2005 opgerichte Tony's blijft verder doorgroeien. In het afgelopen boekjaar steeg de wereldwijde netto-omzet van de chocoladeproducent met bijna een kwart naar 109,6 miljoen euro. Vorig jaar was dat 88,4 miljoen euro. De overname van de fabriek van de Belgische chocolademaker Althaea-De Laet, waardoor Tony's ook zelf chocola kan maken, was een "belangrijke bijdrage" aan de groei, zegt de chocoladeproducent.

Volgens de onderneming verdrievoudigde de omzet bijna in landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland was sprake van een ruime verdubbeling. Sinds het begin van de coronapandemie kochten mensen al meer chocolade van het merk.

Door: ANP

Lees ook: Tony's Chocolonely maakt Sjakie en de Chocoladefabriek werkelijkheid

06 september '24 ( 9:58)

Subsidie voor duurzaam toerisme in Zuid-Holland geopend

De provincie Zuid-Holland hecht waarde aan het verduurzamen van de toerismesector in de provincie en wil ondernemers tegemoetkomen. Daarom stelt het een subsidie open voor duurzaam toerisme, meldt Zuid-Holland.

06 september '24 ( 9:45)

ABN AMRO: shoppende jongere hecht waarde aan winkelervaring

Bijna de helft van de jongeren bezoekt steeds minder vaak een winkel dan voorheen. Dat meldt ABN AMRO op basis van onderzoek, waaruit blijkt dat de voorkeur voor online winkelen blijft groeien. Desondanks zegt een op de vijf generatie Z'ers, geboren tussen 2001 en 2015, juist vaker naar een winkel te gaan. Zij zien een winkelbezoek als vorm van ontspanning, waarbij de 'experience' vooropstaat.

05 september '24 ( 8:30)

ABN AMRO: ‘Overheid raakt toerismesector met btw-verhoging en rekent zichzelf rijk’

De coalitie is van plan om het btw-tarief voor overnachtingen in hotel en logiesverstrekkers vanaf 2026 van 9 naar 21 procent te verhogen. Hiermee hoopt de overheid extra belastinginkomsten te genereren. Helaas lijkt deze maatregel niet goed doordacht. De gevolgen kunnen verstrekkend zijn voor ondernemers binnen én buiten de hotellerie. Dit leidt ertoe dat die extra belastinginkomsten weleens aardig kunnen tegenvallen, meldt ABN AMRO. 

04 september '24 (14:01)

Versterkte samenwerking tussen Recreatie Vakbeurs en HISWA-RECRON

Om koers te zetten naar een nog succesvollere editie van de Recreatie Vakbeurs gaan de organisator en brancheorganisatie HISWA-RECRON hun samenwerking versterken. De vakbeurs is van 12 tot en met 14 november 2024 te bezoeken in Evenementenhal Hardenberg. Dit jaar is HISWA-RECRON prominent aanwezig op het evenement, met een stand op de grootste editie van de vakbeurs tot nu toe, meldt HISWA-RECRON.

04 september '24 (11:13)

Duitsland meest populaire vakantiebestemming in 2023

Nederlanders gingen vorig jaar het vaakst op vakantie naar Duitsland. Meer dan drieënhalf miljoen Nederlanders gingen op vakantie bij onze oosterburen. Andere populaire buitenlandse bestemmingen waren Frankrijk (2,9 miljoen) en Spanje (2,1 miljoen). Gemiddeld gingen Nederlanders vorig jaar 2,5 keer op vakantie, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

03 september '24 (13:57)

Domtoren in Utrecht wordt komende maand een tattoostudio

In oktober kun je in de Utrechtse Domtoren terecht voor een nieuwe tatoeage. Artiesten zetten daar een plaatje van het iconische Utrechtse gebouw op het lichaam van liefhebbers, meldt RTV Utrecht. 

03 september '24 (11:25)

Groningen zegt sorry tegen andere steden

Na jaren is de ringweg van Groningen dan toch echt klaar. Het zorgt ervoor dat de stad beter bereikbaar is voor mensen van zowel binnen als buiten de provincie. “Het is een project waar de Groningers enorm trots op zijn en waarvan ze weten dat het de stad en regio veel goeds zal brengen”, meldt Marketing Groningen.

03 september '24 ( 9:15)

Game Mania vraagt faillissement aan, winkels vanaf dinsdag gesloten

Game Mania heeft maandag faillissement aangevraagd. Dat besluit heeft de gamewinkelketen genomen nadat er geen overnemer was gevonden voor het bedrijf. De fysieke winkels zijn vanaf dinsdag gesloten. De webshop blijft voorlopig wel open. Game Mania heeft dertig winkels, achttien in Nederland en twaalf in België.

03 september '24 ( 8:41)

Toeristen gaven vorig jaar flink meer uit in Nederland

Toeristen uit binnen- en buitenland hebben in 2023 bijna 105 miljard euro uitgegeven in Nederland, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is bijna 13 miljard euro meer dan in 2022. De helft van die stijging kwam voor rekening van Nederlandse toeristen op vakantie in eigen land.

02 september '24 (10:22)

Nederlanders zoeken zon ‘dichtbij’ in herfstvakantie

Ondanks de gestegen prijzen boeken Nederlanders volop vliegreizen naar warme landen tijdens de herfstvakantie. Landen die relatief dichtbij liggen, zoals Turkije, Spaanse eilanden en Egypte, zijn populair. Tijdens het hoogseizoen boekten Nederlanders vier procent meer vliegvakanties dan vorig jaar. Dat meldt reisorganisatie Zoover.