Plattelandsrecreatie in trek door maatschappelijke ontwikkelingen
Nabij
De focus van vakantiegangers is in de afgelopen twee jaar ingrijpend veranderd. Toen mensen verplicht thuis zaten keken zij steeds vaker naar de recreatie in hun directe omgeving. Ondernemers op het platteland stellen daarom steeds vaker hun ruimte beschikbaar voor B&B’s (Bed and Breakfast) of rustieke accommodaties. Consumenten zijn opzoek naar een gepersonaliseerde vakantie-ervaring. Vliegen wordt steeds vaker vervangen voor een autovakantie in de nabije omgeving. Een oude hooischuur of een leegstaande watersilo bieden daarom kansen voor de vraag naar het binnenlandse toerisme.
Campings en campers
Ook boerencampings doen het erg goed. Traditionele campings worden steeds schaarser omdat eigenaren besluiten te stoppen zonder opvolger. Daarnaast is er een waarneembare verschuiving op de caravan- en campermarkt. Vooral 55-plussers kiezen er steeds vaker voor om een mobiel huisje aan te schaffen. Agrariërs kunnen inspelen op deze ontwikkeling dankzij hun overvloed aan ruimte.
Ontsnapping
Toeristische bedrijven en jonge gezinnen leggen zelf de nadruk op een authentieke droomwereld die nog zou bestaan op het platteland. Het regionale landleven werd de afgelopen jaren steeds meer gepromoot en het symboliseert een ontsnapping uit het alsmaar drukkere leven in de steden.
Door: Nationale Recreatiegids