Campings door heel Europa gaan komend jaar prijzen verhogen
90% van de respondenten gaat de tarieven voor komend jaar verhogen. 70 procent is van plan de prijzen met 1 tot 20 procent te verhogen, waarvan bijna de helft de prijzen met 6 tot 10 procent zal verhogen. Nog eens 13 procent van de respondenten geeft aan dynamische prijzen te gebruiken, waarbij de prijs wordt bepaald door stijging of daling van de operationele kosten.
Energieprijzen en inflatie
De redenen die worden gegeven voor het verhogen van de prijzen zijn voornamelijk de hoge energiekosten die gemaakt moeten worden door de huidige crisis. Daarnaast wordt ook inflatiecorrectie vaak genoemd. De meeste campings geven aan dat de nieuwe prijzen aan het begin van het komende seizoen berekend en gepubliceert zullen worden. Nu al prijzen vastleggen is lastig door de snel veranderende situatie.
Actie ondernemen
Veel eigenaren hebben wel gezegd de prijsstijgingen tot een minimum te willen beperken. Maatregelen om dit te bewerkstelligen zijn het besparen van energie en het investeren in duurzamere energiebronnen zoals zonnepanelen. Door gasten te vragen energie te besparen door korter te douchen, kunnen de prijsstijgingen al aardig worden gedrukt. Daarnaas worden bepaalde investeringen ook uitgesteld door de financiële situatie. De totale kostenstijging leidt er tevens toe dat campings de volgende plannen uit- of afstellen: vooraf geplande uitbreiding, energie-intensieve diensten , vooraf gepland onderhoud en personeelsuitbreiding.
Door: Nationale Recreatiegids