Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nederlandse vakantieganger gaat nog altijd voor goedkoop boven duurzaam

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Nederlandse vakantieganger gaat nog altijd voor goedkoop boven duurzaam
Nederlandse vakantiegangers zeggen wel dat zij duurzame keuzes willen maken op het gebied van reizen, maar wil hier niet voor betalen. Driekwart van de ondervraagden in het onderzoek van Booking.com gaf aan dat zij wel duurzame keuzes willen maken, maar de helft van de mensen wil daar ook extra voor betalen. Tenminste, als het gaat om Nederlandse reizigers. In het onderzoek zijn 35.000 reiziger uit 35 landen gevraagd. Wereldwijd vindt meer dan de helft van de ondervraagden dat zij vanwege de klimaatcrisis duurzamere keuzes maken. Dat geldt voor slechts 30 procent van de Nederlanders. En waar driekwart van de internationale reizigers zegt duurzame keuzes te maken, geldt hetzelfde voor nog niet eens de helft van de Nederlanders. Daarnaast voorziet meer dan 60 procent van de Nederlanders verdere verslechtering van het klimaat het komende jaar tegenover een kleine helft wereldwijd. Dat meldt Hospitality Management.

Elk jaar voert Booking.com een onderzoek uit onder reizigers. Het onderzoek van 2023 laat het dilemma tussen prijs en duurzaamheid zien. Mensen hebben hier moeite mee tijdens het boeken van reizen. Daarnaast is het economische klimaat door de oplopende inflatie en stijgende kosten erg verschillend in vergelijking met vorig jaar. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt duurzame reisopties te duur, vorig jaar was dat nog 40 procent. Mensen hebben zorgen over het betalen van hun rekeningen en daardoor krijgt duurzaamheid een lagere prioriteit. Wanneer Nederlanders daadwerkelijk op reis zijn, lijkt het erop alsof zij wel bewuster worden van hun gedrag. 62 procent zegt dat zij de airconditioning uitzetten als zij niet in de accommodatie zijn (vorig jaar 35 procent) en bijna 70 procent geeft aan handdoeken te hergebruiken. Vorig jaar was dit nog 40 procent.

Duurzamer reizen belangrijk

Wereldwijd zijn de ondervraagden toch duurzamer ingesteld. 80 procent geeft aan dat zij meer duurzaam reizen belangrijk vinden. Dit gevoel heerst minder sterk in Nederland. Zo geeft een ruime 60 procent aan dat zij dit belangrijk vinden. Daarnaast zegt 66 procent van de ondervraagden wereldwijd aan dat zij de vakantiebestemming beter achter willen laten dan toen zij er aankwamen. Dit sentiment heerst bij slechts 40 procent van de Nederlandse reizigers. Daarnaast geeft 40 procent, zowel Nederlanders als wereldwijd, aan dat zij niet vertrouwen dat de duurzame reisopties ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Booking.com zegt ook dat zij vinden dat de reisindustrie op dit gebied nog zeker stappen kan zetten.

Niet alleen prijs

Er zijn meerdere redenen voor het niet kiezen voor een duurzame vakantie. 35 procent geeft aan dat er onvoldoende opties zijn voor duurzaam reizen. Met 60 procent vindt een veel grotere groep dat reisorganisaties te weinig duurzame opties aanbieden. In 2022 was dit met 50 procent ook al een flink aandeel. Het blijkt wel dat Nederlanders goed zijn in zoeken: waar wereldwijd 44 procent aangeeft niet te weten waar de meer duurzame reizen te vinden zijn, geldt dit voor iets meer dan 30 procent voor Nederlanders.

Werk aan de winkel

Global Head of Travel Sustainable Program bij Booking.com, Kees Jan Boonen, geeft aan dat hij de resultaten van Nederlandse reizigers teleurstellend vindt. Hij geeft aan dat het jammer is om te zien dat de duurzame opties ten kosten lijken te gaan van de stijgende inflatie en prijzen. “Nederland scoort wereldwijd erg laag op het gebied van duurzaam reizen, wat laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is.”

Booking.com heeft als bedrijf al de keuze gemaakt om de eigen onderneming klimaatneutraal te maken. Deze keuze ligt, net als bij het bedrijf, bij de mensen zelf.

Door: Nationale Recreatiegids

27 november '24 (10:05)

Vanaf volgend jaar geen zzp'ers meer voor bezorging Uber Eats

Uber Eats stopt vanaf begin volgend jaar met de inhuur van zzp'ers voor de bezorging van maaltijden in Nederland. Voortaan maakt het bedrijf gebruik van uitzendkrachten voor dit werk, maakte Uber bekend. Volgens Uber Eats is dit nodig door "ontwikkelingen in de Nederlandse wet- en regelgeving" rond flexwerk.

27 november '24 ( 8:50)

Deelauto's van MyWheels worden ingezet als energieopslag en -teruglevering

In Utrecht worden elektrische deelauto's van MyWheels binnenkort ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Dankzij speciale accu's kunnen de voertuigen tijdelijk energie opslaan en vervolgens terugleveren aan het lokale net als er even heel veel vraag naar stroom is. Op die manier willen projectpartners MyWheels, Renault en We Drive Solar netcongestie tegengaan.

26 november '24 ( 8:40)

Windmolenfabrikant EAZ Wind wordt overgenomen door Ecoways

De Groningse windmolenproducent EAZ Wind wordt overgenomen door Ecoways, een onderneming uit Alkmaar. Dat heeft het laatste bedrijf maandag bekendgemaakt. Voor het weekend werd al bekend dat EAZ Wind een doorstart zou maken, maar was nog onbekend door welke partij.

25 november '24 (12:00)

Berg en Dal eist vertrek arbeidsmigranten en asielzoekers vakantiepark De Oude Molen

De gemeente Berg en Dal stuurt asielzoekers en een grote groep arbeidsmigranten weg van vakantiepark De Oude Molen in Groesbeek. Dit doet de gemeente in de strijd tegen permanente bewoning op vakantieparken. Vermoedelijk wonen er in ongeveer 25 vakantiewoningen van de Oude Molen arbeidsmigranten. Zij werden begin november grootschalig afgezet door bussen en er staan auto’s met Oost-Europese kentekens voor de deuren. Dit meldt de Gelderlander. 

25 november '24 (10:00)

Eigenaar Big Bazar verantwoordelijk gesteld voor faillisement

De bestuurder van het bedrijf achter de omgevallen winkelketen Big Bazar is door de curatoren aansprakelijk gesteld. Dat staat in het vijfde faillissementsverslag. Eigenaar Heerke Kooistra kocht de keten in 2021, die vorig jaar failliet werd verklaard na financiële problemen en steeds meer klachten over onbetaalde rekeningen.

25 november '24 ( 8:45)

Verkoop traditionele kruidnoot beleeft opleving door hoge cacaoprijs

Door de snel gestegen cacaoprijs beleeft de traditionele kruidnoot een opleving. De versies met chocolade hadden eerdere jaren nog de overhand in de verkopen van Bolletje, maar nu wordt de 'normale variant' weer het best verkocht. "De traditionele kruidnoot is maar iets in prijs gestegen, die met chocolade met 10 tot 15 procent. Het is nu 55 procent traditioneel en 45 procent chocola, dat was andersom", zegt commercieel directeur Geert-Jan Zandbergen tegen het ANP.

22 november '24 (12:35)

ANWB Wegenwacht ook vandaag drukker dan normaal

Ook vrijdag heeft de Wegenwacht van de ANWB het drukker dan normaal. Dat meldt een woordvoerder. Op een normale vrijdag zouden er tussen de 3500 en 3800 meldingen binnenkomen, maar de verwachting is nu dat dat aantal deze vrijdag uitkomt op rond de 4500 meldingen. De meeste problemen gaan om accu's die het niet meer doen door het winterse weer.

22 november '24 (11:00)

Doorstart van Groningse windmolenproducent EAZ

Windmolenproducent EAZ Wind maakt een doorstart, meldde curator Jasper Gevers vrijdag. Meer details, zoals wie het Groningse bedrijf uit Hoogezand overneemt, worden later bekendgemaakt. De rechtbank sprak vorige maand het faillissement uit over EAZ Wind.

22 november '24 ( 8:45)

Regels rond verplichting energie besparen voor bedrijven moet eenvoudiger

De regels rond verplichtingen om energie te besparen voor bedrijven moeten eenvoudiger. Dat zeggen werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland in een reactie op een rapport van de Algemene Rekenkamer. Die stelde dat de doelstellingen van de regering voor energiebesparing bij bedrijven en instellingen waarschijnlijk niet zijn gehaald.

21 november '24 ( 9:10)

Consumentenvertrouwen in november nog verder afgenomen

Het consumentenvertrouwen is in november verder afgenomen ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Mensen waren deze maand negatiever over het economisch klimaat dan in oktober, terwijl ze even negatief waren over de koopbereidheid. In oktober waren consumenten ook al iets negatiever dan in september.