Nederlandse vakantieganger gaat nog altijd voor goedkoop boven duurzaam
Elk jaar voert Booking.com een onderzoek uit onder reizigers. Het onderzoek van 2023 laat het dilemma tussen prijs en duurzaamheid zien. Mensen hebben hier moeite mee tijdens het boeken van reizen. Daarnaast is het economische klimaat door de oplopende inflatie en stijgende kosten erg verschillend in vergelijking met vorig jaar. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt duurzame reisopties te duur, vorig jaar was dat nog 40 procent. Mensen hebben zorgen over het betalen van hun rekeningen en daardoor krijgt duurzaamheid een lagere prioriteit. Wanneer Nederlanders daadwerkelijk op reis zijn, lijkt het erop alsof zij wel bewuster worden van hun gedrag. 62 procent zegt dat zij de airconditioning uitzetten als zij niet in de accommodatie zijn (vorig jaar 35 procent) en bijna 70 procent geeft aan handdoeken te hergebruiken. Vorig jaar was dit nog 40 procent.
Duurzamer reizen belangrijk
Wereldwijd zijn de ondervraagden toch duurzamer ingesteld. 80 procent geeft aan dat zij meer duurzaam reizen belangrijk vinden. Dit gevoel heerst minder sterk in Nederland. Zo geeft een ruime 60 procent aan dat zij dit belangrijk vinden. Daarnaast zegt 66 procent van de ondervraagden wereldwijd aan dat zij de vakantiebestemming beter achter willen laten dan toen zij er aankwamen. Dit sentiment heerst bij slechts 40 procent van de Nederlandse reizigers. Daarnaast geeft 40 procent, zowel Nederlanders als wereldwijd, aan dat zij niet vertrouwen dat de duurzame reisopties ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Booking.com zegt ook dat zij vinden dat de reisindustrie op dit gebied nog zeker stappen kan zetten.
Niet alleen prijs
Er zijn meerdere redenen voor het niet kiezen voor een duurzame vakantie. 35 procent geeft aan dat er onvoldoende opties zijn voor duurzaam reizen. Met 60 procent vindt een veel grotere groep dat reisorganisaties te weinig duurzame opties aanbieden. In 2022 was dit met 50 procent ook al een flink aandeel. Het blijkt wel dat Nederlanders goed zijn in zoeken: waar wereldwijd 44 procent aangeeft niet te weten waar de meer duurzame reizen te vinden zijn, geldt dit voor iets meer dan 30 procent voor Nederlanders.
Werk aan de winkel
Global Head of Travel Sustainable Program bij Booking.com, Kees Jan Boonen, geeft aan dat hij de resultaten van Nederlandse reizigers teleurstellend vindt. Hij geeft aan dat het jammer is om te zien dat de duurzame opties ten kosten lijken te gaan van de stijgende inflatie en prijzen. “Nederland scoort wereldwijd erg laag op het gebied van duurzaam reizen, wat laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is.”
Booking.com heeft als bedrijf al de keuze gemaakt om de eigen onderneming klimaatneutraal te maken. Deze keuze ligt, net als bij het bedrijf, bij de mensen zelf.
Door: Nationale Recreatiegids