Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Achterhoek Toerisme gaat de lucht in voor zakelijke toeristen

Door Nationale Recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Achterhoek Toerisme gaat de lucht in voor zakelijke toeristen
Woensdag 21 juni is de campagne ‘Achterhoek Convention Bureau’ van Achterhoek Toerisme vliegend van start gegaan. Met de campagne wordt de Achterhoek stevig op de kaart gezet als dé bestemming voor zakelijke bijeenkomsten. Deelnemers, stakeholders en anderen kwamen bij Hotel Villa Ruimzicht in Doetinchem samen voor een inhoudelijk programma én om de feestelijke start samen te vieren. De campagne ging letterlijk de lucht in met het oplaten van een luchtballon met prijswinnaars. 

In de Achterhoek is het aanbod van locaties, faciliteiten en services om zakelijke vergaderingen en andere bijeenkomsten te kunnen organiseren groot. Een platform om dat aanbod te bundelen was er nog niet. Met het Achterhoek Convention Bureau wordt ingespeeld op de vraag uit het werkveld om meer zakelijk toerisme naar de regio te halen. Maar ook om Achterhoekse organisaties te inspireren om zakelijke bijeenkomsten in de eigen regio te organiseren. De afgelopen maanden is er hard gewerkt om samen met het bedrijfsleven een platform te creëren dat organisatoren inspireert om vergaderingen, bijeenkomsten en zakelijke overnachtingen in de Achterhoek te organiseren. Inmiddels hebben zich al bijna 60 bedrijven zich op het platform met elkaar verbonden en zijn er al meer dan 65 arrangementen te boeken. Ter inspiratie is er een mooi overzichtelijk magazine ontwikkeld. 

Veel enthousiasme

Inspirerende voorbeelden uit de branche kwamen van Frans Miggelbrink, dagvoorzitter en Sjoerd Weikamp, mede-eigenaar van Eventbranche.nl. Het tweetal vervulde tijdens de feestelijke bijeenkomst zowel de rol van gastheer als inhoudelijk deskundige. Volgens Weikamp vult de Het Achterhoek Convention Bureau niet alleen een gat in de markt, maar heeft het ook de potentie om te groeien. Het enthousiasme van de aangesloten partners, de bereidheid tot samenwerken én het geheel eigen, groene karakter van de regio, maken dat de Achterhoek hoge ogen gooit om dé bestemming voor congressen, meetings en events te worden.

Ballonvaart

Als officiële openingshandeling overhandigde Henk Bulten, wethouder van de gemeente Doetinchem en bestuurslid van Achterhoek Toerisme het eerste exemplaar van het Achterhoek Convention Bureau inspiratie-magazine aan Jurgen van Aalst, bestuurslid VNO-NCW regio Achterhoek. Samen maakten ze de touwen van de luchtballon los met aan boord medewerkers van de bedrijven Kramp uit Varsseveld, groep accommodatie Vliersche Veld uit Neede en Estinea uit Aalten. Om extra bekendheid te genereren voor het Achterhoek Convention Bureau konden bedrijven alvast kenbaar maken graag een magazine te willen ontvangen. Onder de inzendingen werden vouchers voor de ballonvaart verloot. Danielle Hogeweg van Estinea is blij met de campagne en het magazine, ‘het kost altijd best veel tijd om een geschikte vergaderlocatie te vinden in onze eigen regio. Het is fijn dat een groot deel van het aanbod nu overzichtelijk in een mooi magazine is opgenomen. Daar gaan we zeker gebruik van maken’.  

Door: Nationale Recreatiegids

06 september '24 ( 9:58)

Subsidie voor duurzaam toerisme in Zuid-Holland geopend

De provincie Zuid-Holland hecht waarde aan het verduurzamen van de toerismesector in de provincie en wil ondernemers tegemoetkomen. Daarom stelt het een subsidie open voor duurzaam toerisme, meldt Zuid-Holland.

06 september '24 ( 9:45)

ABN AMRO: shoppende jongere hecht waarde aan winkelervaring

Bijna de helft van de jongeren bezoekt steeds minder vaak een winkel dan voorheen. Dat meldt ABN AMRO op basis van onderzoek, waaruit blijkt dat de voorkeur voor online winkelen blijft groeien. Desondanks zegt een op de vijf generatie Z'ers, geboren tussen 2001 en 2015, juist vaker naar een winkel te gaan. Zij zien een winkelbezoek als vorm van ontspanning, waarbij de 'experience' vooropstaat.

05 september '24 ( 8:30)

ABN AMRO: ‘Overheid raakt toerismesector met btw-verhoging en rekent zichzelf rijk’

De coalitie is van plan om het btw-tarief voor overnachtingen in hotel en logiesverstrekkers vanaf 2026 van 9 naar 21 procent te verhogen. Hiermee hoopt de overheid extra belastinginkomsten te genereren. Helaas lijkt deze maatregel niet goed doordacht. De gevolgen kunnen verstrekkend zijn voor ondernemers binnen én buiten de hotellerie. Dit leidt ertoe dat die extra belastinginkomsten weleens aardig kunnen tegenvallen, meldt ABN AMRO. 

04 september '24 (14:01)

Versterkte samenwerking tussen Recreatie Vakbeurs en HISWA-RECRON

Om koers te zetten naar een nog succesvollere editie van de Recreatie Vakbeurs gaan de organisator en brancheorganisatie HISWA-RECRON hun samenwerking versterken. De vakbeurs is van 12 tot en met 14 november 2024 te bezoeken in Evenementenhal Hardenberg. Dit jaar is HISWA-RECRON prominent aanwezig op het evenement, met een stand op de grootste editie van de vakbeurs tot nu toe, meldt HISWA-RECRON.

04 september '24 (11:13)

Duitsland meest populaire vakantiebestemming in 2023

Nederlanders gingen vorig jaar het vaakst op vakantie naar Duitsland. Meer dan drieënhalf miljoen Nederlanders gingen op vakantie bij onze oosterburen. Andere populaire buitenlandse bestemmingen waren Frankrijk (2,9 miljoen) en Spanje (2,1 miljoen). Gemiddeld gingen Nederlanders vorig jaar 2,5 keer op vakantie, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

03 september '24 (13:57)

Domtoren in Utrecht wordt komende maand een tattoostudio

In oktober kun je in de Utrechtse Domtoren terecht voor een nieuwe tatoeage. Artiesten zetten daar een plaatje van het iconische Utrechtse gebouw op het lichaam van liefhebbers, meldt RTV Utrecht. 

03 september '24 (11:25)

Groningen zegt sorry tegen andere steden

Na jaren is de ringweg van Groningen dan toch echt klaar. Het zorgt ervoor dat de stad beter bereikbaar is voor mensen van zowel binnen als buiten de provincie. “Het is een project waar de Groningers enorm trots op zijn en waarvan ze weten dat het de stad en regio veel goeds zal brengen”, meldt Marketing Groningen.

03 september '24 ( 9:15)

Game Mania vraagt faillissement aan, winkels vanaf dinsdag gesloten

Game Mania heeft maandag faillissement aangevraagd. Dat besluit heeft de gamewinkelketen genomen nadat er geen overnemer was gevonden voor het bedrijf. De fysieke winkels zijn vanaf dinsdag gesloten. De webshop blijft voorlopig wel open. Game Mania heeft dertig winkels, achttien in Nederland en twaalf in België.

03 september '24 ( 8:41)

Toeristen gaven vorig jaar flink meer uit in Nederland

Toeristen uit binnen- en buitenland hebben in 2023 bijna 105 miljard euro uitgegeven in Nederland, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is bijna 13 miljard euro meer dan in 2022. De helft van die stijging kwam voor rekening van Nederlandse toeristen op vakantie in eigen land.

02 september '24 (10:22)

Nederlanders zoeken zon ‘dichtbij’ in herfstvakantie

Ondanks de gestegen prijzen boeken Nederlanders volop vliegreizen naar warme landen tijdens de herfstvakantie. Landen die relatief dichtbij liggen, zoals Turkije, Spaanse eilanden en Egypte, zijn populair. Tijdens het hoogseizoen boekten Nederlanders vier procent meer vliegvakanties dan vorig jaar. Dat meldt reisorganisatie Zoover.