Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Zwakke reclamemarkt stemt RTL Group somberder

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Zwakke reclamemarkt stemt RTL Group somberder
LUXEMBURG (ANP) - Het Luxemburgse mediaconcern RTL Group is somberder gestemd over de jaarprestaties vanwege de aanhoudende malaise op de reclamemarkt. Door de onzekere macro-economische omstandigheden geven bedrijven minder uit aan tv-reclames. Het aantal betalende abonnees van streamingdienst Videoland in Nederland groeide in de eerste jaarhelft van 2023 daarentegen tot bijna 1,3 miljoen. Dat zijn er 17,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

In totaal tellen de streamingdiensten RTL+ en Videoland nu meer dan 6 miljoen betalende abonnees. Een stijging van 34 procent ten opzichte van een jaar geleden. In Duitsland en Hongarije telt RTL+ al bijna 4,5 miljoen abonnees. Dat is een toename van 31 procent. Die forse groei is voornamelijk te danken aan een partnerschap met Deutsche Telekom dat RTL+ Premium heeft opgenomen in zijn bundel voor Magenta TV.

Het bedrijf heeft als doelstelling om zijn streamingdiensten te laten groeien tot 10 miljoen abonnees. De inkomsten uit streaming moeten uiteindelijk uitkomen op 1 miljard euro en het onderdeel moet in 2026 winstgevend zijn.

Banen schrappen

RTL zag de opbrengsten in de eerste zes maanden van het jaar met ruim 5 procent dalen tot 3,1 miljard euro. De aangepaste winst voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen halveerde tot 250 miljoen euro. Ook de nettowinst halveerde ruimschoots tot 132 miljoen euro.

Ondanks dat RTL de eerste tekenen van stabilisatie ziet op de Duitse advertentiemarkt stelde het bedrijf zijn verwachtingen voor het hele jaar bij. RTL rekent nu op een jaaromzet van ongeveer 7 miljard euro. Eerder werd nog uitgegaan van een omzet tussen de 7,3 miljard en 7,4 miljard euro. De aangepaste winst voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen zal dit jaar uitkomen op 950 miljoen euro, tegen een eerdere prognose van maximaal 1,1 miljard euro.

RTL kondigde eerder dit jaar al aan banen te gaan schrappen bij zijn tijdschriftentak. Daar gaan zo'n zevenhonderd banen verloren. Bij andere onderdelen van RTL Deutschland verdwijnen ongeveer 300 banen tegen 2025.

06 september '24 ( 9:58)

Subsidie voor duurzaam toerisme in Zuid-Holland geopend

De provincie Zuid-Holland hecht waarde aan het verduurzamen van de toerismesector in de provincie en wil ondernemers tegemoetkomen. Daarom stelt het een subsidie open voor duurzaam toerisme, meldt Zuid-Holland.

06 september '24 ( 9:45)

ABN AMRO: shoppende jongere hecht waarde aan winkelervaring

Bijna de helft van de jongeren bezoekt steeds minder vaak een winkel dan voorheen. Dat meldt ABN AMRO op basis van onderzoek, waaruit blijkt dat de voorkeur voor online winkelen blijft groeien. Desondanks zegt een op de vijf generatie Z'ers, geboren tussen 2001 en 2015, juist vaker naar een winkel te gaan. Zij zien een winkelbezoek als vorm van ontspanning, waarbij de 'experience' vooropstaat.

05 september '24 ( 8:30)

ABN AMRO: ‘Overheid raakt toerismesector met btw-verhoging en rekent zichzelf rijk’

De coalitie is van plan om het btw-tarief voor overnachtingen in hotel en logiesverstrekkers vanaf 2026 van 9 naar 21 procent te verhogen. Hiermee hoopt de overheid extra belastinginkomsten te genereren. Helaas lijkt deze maatregel niet goed doordacht. De gevolgen kunnen verstrekkend zijn voor ondernemers binnen én buiten de hotellerie. Dit leidt ertoe dat die extra belastinginkomsten weleens aardig kunnen tegenvallen, meldt ABN AMRO. 

04 september '24 (14:01)

Versterkte samenwerking tussen Recreatie Vakbeurs en HISWA-RECRON

Om koers te zetten naar een nog succesvollere editie van de Recreatie Vakbeurs gaan de organisator en brancheorganisatie HISWA-RECRON hun samenwerking versterken. De vakbeurs is van 12 tot en met 14 november 2024 te bezoeken in Evenementenhal Hardenberg. Dit jaar is HISWA-RECRON prominent aanwezig op het evenement, met een stand op de grootste editie van de vakbeurs tot nu toe, meldt HISWA-RECRON.

04 september '24 (11:13)

Duitsland meest populaire vakantiebestemming in 2023

Nederlanders gingen vorig jaar het vaakst op vakantie naar Duitsland. Meer dan drieënhalf miljoen Nederlanders gingen op vakantie bij onze oosterburen. Andere populaire buitenlandse bestemmingen waren Frankrijk (2,9 miljoen) en Spanje (2,1 miljoen). Gemiddeld gingen Nederlanders vorig jaar 2,5 keer op vakantie, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

03 september '24 (13:57)

Domtoren in Utrecht wordt komende maand een tattoostudio

In oktober kun je in de Utrechtse Domtoren terecht voor een nieuwe tatoeage. Artiesten zetten daar een plaatje van het iconische Utrechtse gebouw op het lichaam van liefhebbers, meldt RTV Utrecht. 

03 september '24 (11:25)

Groningen zegt sorry tegen andere steden

Na jaren is de ringweg van Groningen dan toch echt klaar. Het zorgt ervoor dat de stad beter bereikbaar is voor mensen van zowel binnen als buiten de provincie. “Het is een project waar de Groningers enorm trots op zijn en waarvan ze weten dat het de stad en regio veel goeds zal brengen”, meldt Marketing Groningen.

03 september '24 ( 9:15)

Game Mania vraagt faillissement aan, winkels vanaf dinsdag gesloten

Game Mania heeft maandag faillissement aangevraagd. Dat besluit heeft de gamewinkelketen genomen nadat er geen overnemer was gevonden voor het bedrijf. De fysieke winkels zijn vanaf dinsdag gesloten. De webshop blijft voorlopig wel open. Game Mania heeft dertig winkels, achttien in Nederland en twaalf in België.

03 september '24 ( 8:41)

Toeristen gaven vorig jaar flink meer uit in Nederland

Toeristen uit binnen- en buitenland hebben in 2023 bijna 105 miljard euro uitgegeven in Nederland, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is bijna 13 miljard euro meer dan in 2022. De helft van die stijging kwam voor rekening van Nederlandse toeristen op vakantie in eigen land.

02 september '24 (10:22)

Nederlanders zoeken zon ‘dichtbij’ in herfstvakantie

Ondanks de gestegen prijzen boeken Nederlanders volop vliegreizen naar warme landen tijdens de herfstvakantie. Landen die relatief dichtbij liggen, zoals Turkije, Spaanse eilanden en Egypte, zijn populair. Tijdens het hoogseizoen boekten Nederlanders vier procent meer vliegvakanties dan vorig jaar. Dat meldt reisorganisatie Zoover.