Kwart Nederlanders geeft meer uit aan feestdagen, 1 op 5 juist minder
De bank verwacht dat de retailomzet in december met 730 miljoen euro stijgt naar 15,6 miljard euro. Die stijging is voor een belangrijk deel aan prijsstijgingen toe te rekenen, stelt ABN AMRO.
Voor veel winkels is december een belangrijke maand. Zo haalden voedingsspeciaalzaken tussen 2009 en 2022 11,6 procent van hun jaarlijkse omzet uit de decembermaand. Voor speelgoedzaken was dat in 2019 zelfs 16,2 procent van de jaaromzet.
B-merken
Bijna 25 procent van de Nederlanders is van plan met de feestdagen boodschappen te doen bij goedkopere supermarkten. Ook wil meer dan een vijfde B-merken kopen in plaats van A-merken, aldus ABN AMRO.
De kerstdagen zijn populairder dan sinterklaas, volgens het onderzoek. Iets meer dan de helft van de Nederlanders viert sinterklaas, tegenover 83 procent die kerst viert. Sinterklaas is wel het meest populaire moment om cadeaus te kopen en geven.