We geven minder uit aan producten en meer aan vakanties
Van juli tot en met september besteedden Nederlandse consumenten zo’n 7,4 miljard euro aan online aankopen. Vorig jaar was dat vier procent minder. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeker GfK. Het aantal aankopen groeide minder hard met 1 procent.
Wel valt het op dat we minder besteden aan producten. We kochten 2 procent minder dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Vooral kleding (-13 procent) en elektronica (-5 procent) werden minder gekocht.
Waar consumenten dan wel weer meer geld aan uitgaven, zijn vakantieboekingen. We gaven maar liefst 32 procent meer uit aan pakketreizen en 20 procent meer aan losse vlieg- of treinkaartjes en verblijf. Dit komt volgens de onderzoekers voornamelijk door lastminuteboekingen tijdens de herfstvakantie.
Ondanks de hogere uitgaven aan vakanties gaan wij niet vaker weg. Het aantal aankopen is minder hard gestegen dan de totale besteding. Dat kan komen door inflatie, of mensen kiezen voor een duurdere vakantie dan voorheen.
Ook weten Nederlanders volgens de onderzoekers buitenlandse webwinkels beter te vinden. Daar worden niet alleen vliegtickets gekocht, maar ook speelgoed en kleding worden vaker op buitenlandse sites gekocht.