NBTC: minder Nederlanders boeken vakantie in eigen land
De eerstvolgende vakantiebestemming is voor veel Nederlanders buiten ons land. Slechts een vijfde van de ondervraagden zei dat zij vakantie in Nederland gaan vieren. Dat percentage lag vorig jaar nog op 27 procent. Jos Vranken van NBTC: “De binnenlandse markt is ook na de coronapandemie stevig doorgegroeid, inmiddels zitten vakanties in eigen land 13 procent boven het niveau van 2019. Maar zoals we ook in andere volwassen reismarkten zien, zwakt deze groei dit jaar af naar het groeipad dat we zagen voor de coronapandemie, waarbij de binnenlandse markt een pas op de plaats lijkt te maken, terwijl het aantal buitenlandse vakanties iets groeit.” In Nederland gaan mensen het liefst op vakantie in de provincies Gelderland en Limburg.
Onveranderde populariteit vliegvakanties
Ondanks dat vliegvakanties over het algemeen een fors grotere impact op het milieu en klimaat hebben, is het vliegtuig vooralsnog het meest gekozen vervoersmiddel voor een Europese vakantie. Gemiddeld 56 procent van de ondervraagden kiest om te vliegen naar de gekozen vakantiebestemming. De auto scoort ook relatief hoog onder Nederlanders, Belgen en Duitsers. Fransen overwegen meer om met de trein naar hun vakantiebestemming te reizen. Wel wordt dit vervoersmiddel ook in Nederland iets vaker gekozen: dit jaar overweegt 8 procent om de trein te nemen in tegenstelling tot 5 procent in 2023.
Inspiratie opdoen met AI
Een nieuwe ontwikkeling in het maken van een vakantiekeuze is het gebruik van AI. Ongeveer een derde van de ondervraagden zegt dat zij wel eens een AI-tool zoals ChatGPT heeft gebruikt. Een kwart geeft aan geen idee te hebben wat AI precies betekent. Van de mensen die wel een AI gebruiken zegt een derde dat zij dit ook hebben gebruikt om inspiratie op te doen voor een vakantie.
Duurzaamheid en prijzen
Bijna de helft van de ondervraagden (49 procent) zegt dat het belangrijk is om rekening te houden met het milieu bij het boeken van een vakantie. Hierbij worden vervoer, accommodatie en bestemming genoemd als voorbeelden. Ook geeft 48 procent aan genoodzaakt te zijn het vakantiegedrag aan te passen door stijgende prijzen. Als laatste zegt 39 procent van de ondervraagden dat extreme weersomstandigheden een rol spelen in het maken van een keuze. Deze factoren hebben daarom meer invloed op vakantieplannen dat bijvoorbeeld de drukte op vliegvelden, oorlogen/conflicten. Die factoren speelden vorig jaar nog een grotere rol in de vakantiekeuze van Nederlanders.