ABN AMRO: vakantiebestedingen Nederlanders neemt met 30 procent toe
Er zijn een aantal factoren die meespelen in de stijging van vakantiebestedingen. Zo verwacht de bank dat de vakantie-bestedingen van Gen Y – Nederlanders tussen 25 en 35 jaar – met 32 procent zullen stijgen naar een bedrag van 5,75 miljard euro. Ook de vakantie-uitgaven van Nederlanders tussen 45 en 55 jaar zullen de komende vijf jaar naar verwachting stijgen met 30 procent tot 7,62 miljard euro. Daarbij kunnen uitbaters van vakantieparken, campings en glampings deze omzetgroei naar zicht toehalen als zij zich niet uitsluitend richten op millennials en jonge gezinnen, maar hun blikveld ook verschuiven naar buiten de schoolvakanties. Hiermee kunnen zij namelijk óók andere groepen bereiken. De vakantie-uitgaven van jonge gezinnen stijgen de komende jaren minder hard dan de andere groepen, met zo’n 20 procent. Dat blijkt uit het onderzoek van ABN AMRO. In het rapport is ook rekening gehouden me de vergrijzing, prijsniveaus van vakanties tot 2022 en de ontwikkeling van lonen en pensioenen.
Aandacht voor soloreiziger
Voor de groep van Nederlanders tussen 25 en 35 jaar oud valt op dat zij voornamelijk op zoek zijn naar bijzondere ervaringen en daarbij het comfort van een ‘glamping’ waarderen. Een glamping is kamperen in luxe tenten, die ook doen denken aan een hotel of vakantiehuis. Aanbieders die dit kunnen combineren met de mogelijkheid voor sociaal contact, zoals gemeenschappelijke kook- en eetruimtes en avonden met livemuziek, kunnen deze doelgroep aanspreken. Jonge reizigers boeken of wijzigen vaak spontaan hun vakantie. Het bieden van flexibele annuleringsvoorwaarden kunnen de drempel verlagen om een vakantie te boeken. Bij de groep van 45- tot 55-jarigen is de behoefte aan luxe en comfort in de natuur ook aanwezig. Daarbij zijn rust en ontspanning de belangrijkste reismotieven.
Ook blijkt uit het rapport dat er weinig aandacht is voor alleenstaande reizigers, terwijl hun aandeel in beide leeftijdsgroepen flink toeneemt. Daarom doen aanbieders er goed aan om informatie te verstrekken over attracties, wandelroutes en activiteiten die bij uitstek geschikt zijn voor soloreizigers.
Ecotoerisme
Uit het rapport blijkt verder dat vakantiegangers van alle leeftijden op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving. De keerzijde is dat hierdoor de beschikbare locaties in Nederland onder druk komen te staan. Er is extra ruimte nodig voor meer recreatie, zodat bezoekers gespreid worden en rust voor de mens – maar vooral de natuur – behouden kan blijven. Er moet dus en balans tussen groen en toerisme worden gevonden. “Om bezoekers bij grote drukte te verleiden meer rustige gebieden te bezoeken kunnen aanbieders alternatieve routes en uitjes op hun websites plaatsen. Ook investeren in biodiversiteit kan en manier zijn om toeristen aan te trekken en bij te dragen aan natuurherstel. Zo geeft maar liefst 85 procent van de vakantiegangers aan de natuur rondom de accommodatie belangrijk te vinden en wil 62 procent graag meer leren over de lokale natuur tijdens de vakantie”, aldus Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Een andere mogelijkheid is gasten te laten meeprofiteren als zij tijdens hun verblijf duurzaam handelen. Gasten kunnen bijvoorbeeld worden beloond in de vorm van korting op een volgende reservering als zij hun afval goed scheiden en water besparen.”