Giethoornse bootverhuurders over vaarbelasting: ‘Niks te maken met overlast’
De gemeente heeft de belasting de ‘vermakelijkheidsretributie’ genoemd. Dat woord mag je direct weer vergeten. Hiermee worden onder meer verkeersregelaars en BOA’s betaald die op drukke dagen de toeristenstroom in goede banen moeten leiden. Ook is het volgens de gemeente een maatregel om meer authentieke boten en minder sloepen te laten varen.
‘Zaak heeft principieel karakter’
Volgens de advocaat van de stichting, Siebrand Maakal, is de maatregel helemaal niet bedoeld om de situatie in Giethoorn te verbeteren. Hij stelt dat de drukte niet wordt veroorzaakt door de bootverhuurders, maar dat “de vele automobilisten, wandelaars en fietsers en mensen met eigen bootjes zorgen voor overlast.” Om de ondernemers zo te belasten voor ‘die paar dagen per jaar’, noemt hij een zwaar middel. Hij denkt dan ook dat de maatregel een principieel karakter heeft.
Tarieven
Ondernemers moeten met deze maatregel verschillende tarieven betalen voor hun boten. Die kunnen variëren van 50 euro per jaar per boot tot 1.500 euro per jaar per boot. Een eikenhouten punter wordt minder belast, terwijl een brede sloep een ondernemer 1.500 euro per jaar gaat kosten. Met deze regeling hoopt de gemeente dat ondernemers vaker zullen kiezen voor de punters.
Uitspraak bestuursrechter
De zaak ligt nu bij de bestuursrechter. Die heeft achter gesloten deuren zo’n vier uur de tijd genomen om te luisteren naar beide partijen. Nu heeft de rechtbank zes weken om een oordeel te vellen. Maar gezien de complexiteit van de zaak is het mogelijk dat de termijn wordt verlengd naar twaalf weken.