Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie
Dit komt naar voren in de negentiende editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen heeft gepubliceerd. Het onderzoek is gevoerd in zeven verschillende landen (Duitsland, Nederland, België, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, China, Verenigde Staten) en geeft inzicht in de vakantieplannen en de invloed van de actualiteit hierop.
Vermijden hoogseizoen
Vanwege de gestegen prijzen gaan minder mensen op vakantie tijdens het hoogseizoen. Zo geeft de helft van de ondervraagden aan dit te doen vanwege de gestegen kosten. mensen uit China en Frankrijk maken het vaakst deze keuze (60 procent en 57 procent) en Nederlanders het minst (38 procent). De meest voorkomende maatregelen die mensen treffen zijn het verminderen van het aantal vakanties en het kiezen voor goedkopere accommodaties. Daarbij is het interessant dat 10 procent van de Nederlanders het hoogseizoen vermijdt vanwege stijgende prijzen. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar. Ook geeft 44 procent van de ondervraagden aan dat zij voor de eerstvolgende vakantie hetzelfde budget hebben als in voorgaande jaren. Bijna een derde geeft aan dat zij zelfs meer budget hebben.
Extreem weer
Een andere factor die een belangrijke rol speelt in het maken van een vakantiekeuze is het weer. Zo geeft bijna de helft van de ondervraagden aan hun keuze hier op af te stemmen. Vooral de periode waarin mensen op vakantie gaan wordt beïnvloed door de weersomstandigheden. 1 op de 5 Nederlanders geeft aan dat zij een andere vakantiebestemming kiezen als gevolg van het weer. Ondertussen letten Britten en Amerikanen meer op de voorwaarden en verzekeringen bij het boeken van een vakantie.
Duurzaamheid belangrijk
In het onderzoek komt naar voren dat de helft van de ondervraagden het belangrijk vindt om rekening te houden met duurzaamheid. Voor Nederlanders is duurzaamheid het minst belangrijk. Dat is ook te zien aan het aantal vluchten vanuit Schiphol: die zijn weer op het niveau van voor de coronaperiode. Mensen uit China denken het meest aan duurzaamheid, bijvoorbeeld in het maken van een keuze voor vervoersmiddel of accommodatie.
Spreiding
In het onderzoek komt naar voren dat de maand mei onder Nederlanders een geliefde vakantiemaand is. Daarnaast ziet het NBTC dat aspecten als betaalbaarheid en weeromstandigheden voor een grote groep Nederlanders meespeelt in vakantiekeuzes. Algemeen directeur Jos Vranken: “Er lijkt steeds meer behoefte aan vakantiespreiding te zijn. Dit kan zorgen voor meer keuzemogelijkheden en lagere prijzen voor consumenten. Ook voor ondernemers is spreiding interessant; het kan zorgen voor meer bezoek buiten het hoogseizoen. Zo leveren bezoekers ook een waardevolle bijdrage buiten de piekmomenten om. Momenten waarop het vaak al erg druk is en accommodaties bijvoorbeeld vol zitten. Ook kan spreiding de druk op steden en regio’s verlichten het is duidelijk dat we meer inzicht moeten krijgen in de effecten ervan en de maatregelen die daarbij passen, zoals flexibilisering van vakanties. Daarover moeten we als sector het gesprek met elkaar en ook het onderwijs aangaan.”