Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Overgrote meerderheid klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform

Door Nationale Recreatiegids / Ilias van Bruggen
schedule 132 min
location_on [xx]km
Overgrote meerderheid klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform
Een klein 90 procent van klanten van vakantieplatformen zijn van plan in de komende drie jaar via hetzelfde platform te boeken. In de afgelopen drie jaar boekten klanten gemiddeld 3,3 keer bij eenzelfde partij, blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen. Dit is een onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders, meldt de organisatie.

De boekfrequentie in de afgelopen drie jaar en de boekintentie in de komende drie jaar vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten van vakantieplatformen. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk inzicht van de posities van verschillende vakantieplatformen ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.

Boekfrequentie

Gemiddeld boekte een vakantieganger in de afgelopen drie jaar 3,3 keer via dezelfde partij. De intentie om in de komende drie jaar nogmaals te boeken bij hetzelfde platform is gemiddeld 88 procent. Bij Hotels.com ligt dat percentage zelfs op 93 procent. Dit is dan ook het platform met de hoogste boekintentie.

Booking.com

Booking.com is de enige partij die hoger dan gemiddeld scoort op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. De klanten van Booking.com boekten in de laatste drie jaar gemiddeld 5,2 keer een verblijf of vervoer bij deze partij. Daarmee heeft Booking.com de hoogste frequentie van alle platformen. Ruim negen op de tien (91 procent) klanten van de partij zijn van plan om binnen drie jaar weer via Booking.com te boeken.

Boekintentie Micazu

Micazu scoort relatief laag op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. Gemiddeld boekten klanten van Micazu de afgelopen drie jaar twee keer via het platform. Ruim drie op de vier (77 procent) klanten hebben de intentie om in de komende drie jaar opnieuw een reis te boeken bij dit platform. Micazu richt zich op vakantiehuizen en villa’s. Het gaat hierbij om reizen in een hogere prijsklassen. Het is dan ook niet verrassend dat klanten deze reizen minder vaak maken.

06 september '24 ( 9:58)

Subsidie voor duurzaam toerisme in Zuid-Holland geopend

De provincie Zuid-Holland hecht waarde aan het verduurzamen van de toerismesector in de provincie en wil ondernemers tegemoetkomen. Daarom stelt het een subsidie open voor duurzaam toerisme, meldt Zuid-Holland.

06 september '24 ( 9:45)

ABN AMRO: shoppende jongere hecht waarde aan winkelervaring

Bijna de helft van de jongeren bezoekt steeds minder vaak een winkel dan voorheen. Dat meldt ABN AMRO op basis van onderzoek, waaruit blijkt dat de voorkeur voor online winkelen blijft groeien. Desondanks zegt een op de vijf generatie Z'ers, geboren tussen 2001 en 2015, juist vaker naar een winkel te gaan. Zij zien een winkelbezoek als vorm van ontspanning, waarbij de 'experience' vooropstaat.

05 september '24 ( 8:30)

ABN AMRO: ‘Overheid raakt toerismesector met btw-verhoging en rekent zichzelf rijk’

De coalitie is van plan om het btw-tarief voor overnachtingen in hotel en logiesverstrekkers vanaf 2026 van 9 naar 21 procent te verhogen. Hiermee hoopt de overheid extra belastinginkomsten te genereren. Helaas lijkt deze maatregel niet goed doordacht. De gevolgen kunnen verstrekkend zijn voor ondernemers binnen én buiten de hotellerie. Dit leidt ertoe dat die extra belastinginkomsten weleens aardig kunnen tegenvallen, meldt ABN AMRO. 

04 september '24 (14:01)

Versterkte samenwerking tussen Recreatie Vakbeurs en HISWA-RECRON

Om koers te zetten naar een nog succesvollere editie van de Recreatie Vakbeurs gaan de organisator en brancheorganisatie HISWA-RECRON hun samenwerking versterken. De vakbeurs is van 12 tot en met 14 november 2024 te bezoeken in Evenementenhal Hardenberg. Dit jaar is HISWA-RECRON prominent aanwezig op het evenement, met een stand op de grootste editie van de vakbeurs tot nu toe, meldt HISWA-RECRON.

04 september '24 (11:13)

Duitsland meest populaire vakantiebestemming in 2023

Nederlanders gingen vorig jaar het vaakst op vakantie naar Duitsland. Meer dan drieënhalf miljoen Nederlanders gingen op vakantie bij onze oosterburen. Andere populaire buitenlandse bestemmingen waren Frankrijk (2,9 miljoen) en Spanje (2,1 miljoen). Gemiddeld gingen Nederlanders vorig jaar 2,5 keer op vakantie, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

03 september '24 (13:57)

Domtoren in Utrecht wordt komende maand een tattoostudio

In oktober kun je in de Utrechtse Domtoren terecht voor een nieuwe tatoeage. Artiesten zetten daar een plaatje van het iconische Utrechtse gebouw op het lichaam van liefhebbers, meldt RTV Utrecht. 

03 september '24 (11:25)

Groningen zegt sorry tegen andere steden

Na jaren is de ringweg van Groningen dan toch echt klaar. Het zorgt ervoor dat de stad beter bereikbaar is voor mensen van zowel binnen als buiten de provincie. “Het is een project waar de Groningers enorm trots op zijn en waarvan ze weten dat het de stad en regio veel goeds zal brengen”, meldt Marketing Groningen.

03 september '24 ( 9:15)

Game Mania vraagt faillissement aan, winkels vanaf dinsdag gesloten

Game Mania heeft maandag faillissement aangevraagd. Dat besluit heeft de gamewinkelketen genomen nadat er geen overnemer was gevonden voor het bedrijf. De fysieke winkels zijn vanaf dinsdag gesloten. De webshop blijft voorlopig wel open. Game Mania heeft dertig winkels, achttien in Nederland en twaalf in België.

03 september '24 ( 8:41)

Toeristen gaven vorig jaar flink meer uit in Nederland

Toeristen uit binnen- en buitenland hebben in 2023 bijna 105 miljard euro uitgegeven in Nederland, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is bijna 13 miljard euro meer dan in 2022. De helft van die stijging kwam voor rekening van Nederlandse toeristen op vakantie in eigen land.

02 september '24 (10:22)

Nederlanders zoeken zon ‘dichtbij’ in herfstvakantie

Ondanks de gestegen prijzen boeken Nederlanders volop vliegreizen naar warme landen tijdens de herfstvakantie. Landen die relatief dichtbij liggen, zoals Turkije, Spaanse eilanden en Egypte, zijn populair. Tijdens het hoogseizoen boekten Nederlanders vier procent meer vliegvakanties dan vorig jaar. Dat meldt reisorganisatie Zoover.