Overgrote meerderheid klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform
De boekfrequentie in de afgelopen drie jaar en de boekintentie in de komende drie jaar vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten van vakantieplatformen. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk inzicht van de posities van verschillende vakantieplatformen ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.
Boekfrequentie
Gemiddeld boekte een vakantieganger in de afgelopen drie jaar 3,3 keer via dezelfde partij. De intentie om in de komende drie jaar nogmaals te boeken bij hetzelfde platform is gemiddeld 88 procent. Bij Hotels.com ligt dat percentage zelfs op 93 procent. Dit is dan ook het platform met de hoogste boekintentie.
Booking.com
Booking.com is de enige partij die hoger dan gemiddeld scoort op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. De klanten van Booking.com boekten in de laatste drie jaar gemiddeld 5,2 keer een verblijf of vervoer bij deze partij. Daarmee heeft Booking.com de hoogste frequentie van alle platformen. Ruim negen op de tien (91 procent) klanten van de partij zijn van plan om binnen drie jaar weer via Booking.com te boeken.
Boekintentie Micazu
Micazu scoort relatief laag op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. Gemiddeld boekten klanten van Micazu de afgelopen drie jaar twee keer via het platform. Ruim drie op de vier (77 procent) klanten hebben de intentie om in de komende drie jaar opnieuw een reis te boeken bij dit platform. Micazu richt zich op vakantiehuizen en villa’s. Het gaat hierbij om reizen in een hogere prijsklassen. Het is dan ook niet verrassend dat klanten deze reizen minder vaak maken.