Budgetmaatschappijen vervuilen minder dan traditionele vliegmaatschappijen
Budgetmaatschappijen, zoals Ryanair, TUI, Corendon, WizzAir en Easyjet vliegen ook zonder businessclass. Traditionele maatschappijen zoals KLM, Lufthansa en British Airways bieden dit doorgaans wel aan. Vliegen zonder businessclass leidt tot beter gevulde toestellen, wat een hogere efficiëntie betekent. Daarnaast vliegen budgetmaatschappijen vaker rechtstreeks naar hun bestemming, met minder overstappers.
Overstappen is taxerend voor het milieu. Niet alleen opstijgen en landen, maar ook het taxiën kosten meer energie, waardoor het grotere druk legt op het milieu, met extra uitstoot van broeikasgassen.
Zuinige toestellen
Naast de efficiëntie en overstappen keek de Consumentenbond ook naar de leeftijd van de ingezette vliegtuigen van Nederland naar Lissabon. Vliegtuigen van easyJet, ITA (voorheen Alitalia) en WizzAir zijn op deze routes gemiddeld 1 tot 5 jaar oud. KLM, TAP Air Portugal en Transavia vliegen met de oudste toestellen: deze zijn zo’n 16 tot 18 jaar oud. Deze oudere toestellen gebruiken veel meer kerosine.
Toch zou je denken: ‘is het niet beter om deze op te gebruiken?’ Die vraag rees ook bij de Consumentenbond. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “De productie van een toestel is slechts verantwoordelijk voor 5% van de CO2-uitstoot. 95% van de uitstoot komt van het gebruik.”
‘Negeer de groene praatjes van maatschappijen’
Ondanks dat we – hopelijk – vrijwel allemaal weten dat vliegen niet goed voor het milieu is, proberen maatschappijen toch hun ‘duurzame’ ambities te verkopen. Op 22 juni 2023 riep de Consumentenbond daarom samen met andere consumentenorganisaties de toezichthouders op om de greenwashing van 17 Europese luchtvaartmaatschappijen tegen te gaan.
Onder andere misleidende reclames en duurzaamheidsclaims zijn hiermee onder de loep genomen. Ook spande Fossielvrij NL een zaak aan tegen Schiphol vanwege hun foute duurzaamheidsclaims.
Molenaar: “Duurzaam vliegen bestaat niet. Het is met afstand de meest vervuilende manier van vervoer. Wel kunnen consumenten enige invloed uitoefenen op hun ecologische footprint bij vliegen. Negeer de groene praatjes van maatschappijen en kijk hoe efficiënt een maatschappij vliegt.”
Google Flights
Om dat te checken kun je gebruik maken van Google Flights. Op deze website wordt de uitstoot van alle broeikasgassen van een vlucht geschat. Zo houdt de site rekening met vliegtuigtype, stoelindeling en hoe vol het vliegtuig waarschijnlijk zit. De leeftijd van de vliegtuigen wordt hier echter nog niet in meegenomen.