‘Extremere weersomstandigheden bieden kansen voor Nederlandse recreatieondernemers’
Een derde van de Nederlanders mijdt Zuid-Europese landen vanwege de extremere weersomstandigheden. Dan wordt er vaak gekozen voor een vakantie in eigen land. Dat biedt volgens HISWA-RECRON kansen voor lokale ondernemers.
Zo kunnen verschillende bedrijven in de recreatiesector, zoals campings, vakantieparken, watersportlocaties of andere voorzieningen hierop inspelen. De brancheorganisatie geeft hiervoor een aantal tips.
HISWA-RECRON stelt dat het aanbod van Nederlandse ondernemingen kan worden aangepast. “Zorg voor aantrekkelijke arrangementen en activiteiten die inspelen op de behoefte van vakantiegangers die dichter bij huis blijven.”
Ook geeft de vereniging de tip om duurzaamheid verder op de kaart te zetten. Bedrijven kunnen dan doen door te laten zien welke stappen zij nemen om duurzaamheid in het bedrijf te verwerken. Dat trekt namelijk de milieubewuste reizigers aan.
Als laatste stelt HISWA-RECRON dat er kan worden ingespeeld op de trend dat mensen steeds vaker buiten het hoogseizoen om op vakantie gaan. Door dynamic pricing, zoals het aanbieden van speciale kortingen buiten het hoogseizoen, kan de bezetting beter worden gespreid en kan een breder publiek worden getrokken. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft al een vakantie geboekt voor de komende twaalf maanden. In de monitor van NBTC wordt geconcludeerd dat mensen die hun vakantie nog moeten plannen vaak de drukkere maanden juli en augustus vermijden.