Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ABN AMRO: ‘Overheid raakt toerismesector met btw-verhoging en rekent zichzelf rijk’

Door Nationale Recreatiegids / Ilias van Bruggen
schedule 8 min
location_on [xx]km
ABN AMRO: ‘Overheid raakt toerismesector met btw-verhoging en rekent zichzelf rijk’
De coalitie is van plan om het btw-tarief voor overnachtingen in hotel en logiesverstrekkers vanaf 2026 van 9 naar 21 procent te verhogen. Hiermee hoopt de overheid extra belastinginkomsten te genereren. Helaas lijkt deze maatregel niet goed doordacht. De gevolgen kunnen verstrekkend zijn voor ondernemers binnen én buiten de hotellerie. Dit leidt ertoe dat die extra belastinginkomsten weleens aardig kunnen tegenvallen, meldt ABN AMRO. 

Volgens de Rijksoverheid leidt een verhoging van de btw met 12 procentpunt tot een verwachte belastingopbrengst van 1,2 miljard euro. Bij hotels en pensions zou de btw-verhoging leiden tot 910 miljoen extra inkomsten en bij overige logiesverstrekkers zou 302 miljoen euro kunnen worden opgehaald.

Daarbij is uitgegaan van een rapport van het CBS van de totale bedrijfsopbrengsten, inclusief de verkoop van goederen en diensten, voorraadmutaties en andere komsten. De bedrijfsopbrengsten van hotels bedroegen in 2022 ruim 6,8 miljard euro. Dat is een flink aandeel in de totale economie van het land.

Daarnaast kwam de Rijksoverheid met een berekening waarin naar voren komt dat de overnachtingen in hotels met 6,75 procent zullen dalen als hotels een kwart van de btw-verhoging zelf opvangen, met het doorberekenen van de kostenstijging in de prijzen.

Overschatting belastinginkomsten

Naast de schade voor de recreatiesector overschat het nieuwe kabinet volgens de bank mogelijk ook de inkomsten die het denkt te behalen. Zo gaat de Rijksoverheid er namelijk onterecht van uit dat de btw-verhoging neerslaat op het hele bedrag van 6,8 miljard euro bij hotels. Alleen bestaat bijna de helft van de hotelgasten uit zakelijke reizigers, waarvan de bedrijven de btw terug kunnen vorderen. Ook komt een derde van de totale omzet bij hotels uit eten en drinken, waar geen btw-verhoging voor geldt. En een derde van de totale omzet zou dan wél worden geraakt door de btw-verhoging.

Dat betekent dat de belastinginkomsten voor de Rijksoverheid niet op 900 miljoen euro ligt, maar op zo’n 300 miljoen. Dat bedrag is dus ver onder de verwachte opbrengst.

Meer tegenvallers

Ook gaat de overheid uit van de door hotels betaalde winstbelasting uit 2022. Maar door de btw-verhoging neemt de winst af en dus ook de winstbelasting. Dat betekent een tik van 147 miljoen euro voor de overheid, terwijl tegelijkertijd de bestedingsruimte voor hotels in bijvoorbeeld betere arbeidsvoorwaarden en verduurzaming verder afneemt.

Al helemaal schrijnend zijn de logiesaccommodaties in de grensprovincies. Die staan onder toenemende druk van concurrenten in de buurlanden, zoals Duitsland, België en Frankrijk. Die bieden aantrekkelijkere alternatieven voor zowel binnenlandse als buitenlandse toeristen.

Andere sectoren geraakt

Deze factoren zorgen ervoor dat ook de gemeenten en overheden inkomsten mislopen. Minder toeristen betekent minder toeristenbelasting. Dit voelen met name de grensprovincies Limburg, Gelderland, Drenthe, Overijssel, Brabant en Zeeland, waar ook relatief veel toeristen komen. De omzetdaling kan overigens ook op de lange termijn leiden tot een afname van de onroerendezaakbelasting.

Minder toeristen betekent ook dat andere sectoren, zoals toeleveranciers, restaurants, culturele instellingen, ambachtelijke winkels en openbaar vervoer de impact van de afname van vakanties zullen merken.

Al met al stelt de ABN AMRO daarom dat de geplande btw-verhoging voor logies meer schade aanricht dan dat het oplevert. “Het bedreigt niet alleen de toekomst van hotels en overige logiesverstrekkers, maar ook die van veel andere bedrijven en hun medewerkers, die afhankelijk zijn van een bloeiende toeristische sector. De economische kettingreactie die de maatregel veroorzaakt, kan dus een veel bredere impact hebben op de Nederlandse economie dan aanvankelijk gedacht.”

16 september '24 (15:51)

Rabo: brede welvaart afgenomen, vooral bij ondernemers

De "brede welvaart" die Nederlanders ervaren is dit jaar licht afgenomen, na een stabilisatie vorig jaar. Nederlanders zijn met name negatiever geworden over thema's als milieu, veiligheid en maatschappelijke betrokkenheid, melden onderzoekers van RaboResearch. Vooral onder ondernemers is de ervaren brede welvaart hard gedaald. In 2023 kenden ondernemers nog de hoogste brede welvaart in vergelijking met werknemers, niet-werkenden en werklozen.

16 september '24 (14:03)

FNV wil 7 procent loonsverhoging en vierdaagse werkweek

Vakbond FNV wil in cao-onderhandelingen komend jaar inzetten op 7 procent loonsverhoging, een minimumloon van 16 euro en een vierdaagse werkweek van 32 uur. Met die looneis en onderhandelingsinzet is de bond maandag naar buiten gekomen.

13 september '24 ( 9:02)

CNV wil loonsverhoging tot 6 procent en kortere werkweek

CNV zet in op een loonsverhoging tussen de 3,5 procent en 6 procent in het komende cao-seizoen. Daarnaast pleit de vakbond voor een arbeidsduurverkorting van twee uur per week. Ook wil CNV afspraken maken over meer zekerheid voor werknemers en dienen ze na een jaar dienstverband een vast contract te krijgen.

12 september '24 (11:11)

Bewoners Prinsenmeer woest op Peter Gillis

Eigenaar Peter Gillis van vakantiepark Prinsenmeer heeft van de laatste bewoners geëist dat ze vóór zaterdag vertrokken zijn. Anders wordt de politie ingeschakeld. Bewoners voelen zich in de steek gelaten, door Gillis en door de gemeente Asten. De eigenaar van het park had hen lang geleden op de onzekere toekomst van Prinsenmeer moeten attenderen. De nieuwste bewoners zijn van mening dat Gillis nog even snel geld heeft binnengehaald door hen op het park toe te laten. En nu zijn zij straks thuisloos. Dit meldt Omroep Brabant. 

11 september '24 (14:39)

HISWA-RECRON: mkb-bedrijven in grensregio’s zullen veel merken van btw-verhoging

Veel Nederlanders verwachten met de voorgenomen btw-verhoging dat zij voortaan minder in Nederland op vakantie gaan. In opdracht van branchevereniging HISWA-RECRON heeft onderzoeksinstituut Ipsos I&O hier onderzoek naar gedaan. Hun conclusie: de btw-verhoging kan ervoor zorgen dat vakantiegangers naar het buitenland wijken. 

11 september '24 (10:14)

Scheveningse pier mogelijk op de schop: wellness, hotel en congrescentrum

Herontwikkelingsplannen voor de Scheveningse pier moeten ervoor zorgen dat het weer rendabel wordt. In de plannen die gisteravond zijn gepresenteerd komen onder andere een hotel, wellnesscentrum en congrescentrum aan bod. Wel blijft het iconische reuzenrad staan en moet in de toekomst energiezuinig worden, meldt NOS.

10 september '24 ( 9:26)

Artiesten spannen rechtszaak aan tegen Universal om streaminggeld

De Kunstenbond/Ntb en BAM! Popauteurs hebben namens Henk Westbroek, Arriën Molema (Room Eleven) en Marinus de Goederen (a balladeer) rechtszaken aangespannen tegen platenmaatschappij Universal Music. De vakbond en beroepsvereniging claimen dat er oneerlijke afspraken in de contracten met deze artiesten staan over de verdeling van inkomsten uit streaming.

09 september '24 (11:05)

Steeds minder werknemers lid van vakbond

Vorig jaar was 15 procent van de werknemers tussen 15 en 75 jaar aangesloten bij een vakbond. De daling van het aantal leden zet hiermee dus door. In 2018 was nog 18 procent van de werknemers lid van een vakbond. Mannen zijn vaker lid dan vrouwen: 17 procent tegenover 14 procent. Dat meldt CBS.

06 september '24 ( 9:58)

Subsidie voor duurzaam toerisme in Zuid-Holland geopend

De provincie Zuid-Holland hecht waarde aan het verduurzamen van de toerismesector in de provincie en wil ondernemers tegemoetkomen. Daarom stelt het een subsidie open voor duurzaam toerisme, meldt Zuid-Holland.

06 september '24 ( 9:45)

ABN AMRO: shoppende jongere hecht waarde aan winkelervaring

Bijna de helft van de jongeren bezoekt steeds minder vaak een winkel dan voorheen. Dat meldt ABN AMRO op basis van onderzoek, waaruit blijkt dat de voorkeur voor online winkelen blijft groeien. Desondanks zegt een op de vijf generatie Z'ers, geboren tussen 2001 en 2015, juist vaker naar een winkel te gaan. Zij zien een winkelbezoek als vorm van ontspanning, waarbij de 'experience' vooropstaat.