Flinke investering in Texelse fietspaden was ‘zeer noodzakelijk’
Conijn stelt dat Texel zich mag rekenen tot één van de meest fietsvriendelijke gemeenten van het land. Vier jaar geleden werd het beheer en onderhoud van de fietspaden door de gemeente overgenomen van Staatsbosbeheer. De aanpak van beide partijen verschilt: de natuurorganisatie richt de onderhoud van de natuur centraal en niet het aanleggen van fietspaden. Daarom waren de fietspaden hard aan vernieuwing toe, stelt Conijn. Van de in totaal 140 kilometer aan fietspaden op het eiland is in de afgelopen vier jaar 32 kilometer vernieuwd.
Verbreding fietspaden
De afgelopen jaren is het fietsverkeer op het eiland flink toegenomen. Zo komen er meer toeristen naar het eiland tijdens de zomermaanden en kiezen meer mensen voor een fiets om van A naar B te komen.
Door de overname van de fietspaden is de gemeente ook verantwoordelijk geworden voor de fietsveiligheid. Dat houdt in dat veel fietspaden worden verbreed van twee naar drie meter. Daarmee voldoen de fietspaden aan de landelijke richtlijnen. Volgens Conijn worden sommige fietspaden nog breder. Dat geldt wel alleen voor ‘heel drukke trajecten’. Er moeten geen fietssnelwegen door de natuurgebieden komen.
Vooralsnog is het een hele klus. Veel fietspaden liggen in Natura-2000 gebieden. Daar gelden strengere regels en daarnaast moet de natuur gecompenseerd worden.
Clusters
Conijn stelt dat de nieuwe fietspaden ‘duurzaam veilig’ zijn. Er wordt gebruik gemaakt van een soort beton die 30 procent minder CO2 uitstoot.
Die werd vier jaar geleden voor het eerst gebruikt. Toen begonnen de werkzaamheden aan het eerste cluster, de fietsverbinding tussen De Koog en De Cocksdorp. Dit is de drukste fietsverbinding op het eiland. Naast vernieuwingen moest het fietspad ook breder worden. Dat was nogal een opgave, omdat ook dit fietspad door een natuurgebied loopt. Dit ging voor een deel ten koste van de lokale natuur, die daarvoor gecompenseerd werd.
De werkzaamheden hebben onder andere door de compensatie een flink bedrag gekost. In totaal bijna 2,2 miljoen euro. Daar heeft de gemeente minder dan de helft zelf aan bijgedragen door verschillende subsidies vanuit het Rijk en de provincie.
In het tweede cluster waren de fietspaden langs de Ruyslaan, Bosrandweg, Californieweg en Randweg in De Koog aangepakt. Ook de fietspaden naar paal 15 en 17 werden vernieuwd. Dit kostte de gemeente in totaal ruim 2,4 miljoen euro en is inmiddels ook afgerond.
Op dit moment wordt er gewerkt aan het derde cluster. Die werkzaamheden zijn in de afrondende fase en betreft de fietspaden door de Dennen. Daar valt ook de uitvoering van het project ‘Tureluur’ en ‘Schettersweid’ bij.
Duinblauwgrasland
De twee projecten Tureluur en Schettersweid zijn bijzondere natuurgebieden die niet zomaar verstoord mogen worden. Ondanks de slechte toestand van de fietspaden in deze gebieden gebeurt er niet veel. Dat komt omdat hier volgens Staatsbosbeheer een zeldzaam natuurgebied ontwikkelt, genaamd duinblauwgrasland. Daar wil de natuurorganisatie de omstandigheden verbeteren, om onder andere de biodiversiteit te vergroten en langer zoet water vast te houden.
Vierde cluster
Als laatste wordt het gedeelte tussen de Grensweg en de Pontweg aangepakt, De Rozendijk. Dat gaat naar verwachting zo’n 1,8 miljoen euro kosten. Er wordt bijna twee kilometer aan fietspad vernieuwd en heringericht.