ANWB: meer Nederlanders op vakantie dit jaar
Dit jaar hebben meer mensen een vakantie geboekt. Dat gebeurde vooral in de maand mei. Een vijfde van de mensen heeft de komende zomervakantie zelfs al veel eerder, in 2023, al geboekt. Toch zegt ook een derde dat de vakantie te duur is door gestegen prijzen. Vorig jaar zei 31 procent daarom korter op vakantie te gaan, dit jaar zegt 37 procent voor een goedkopere bestemming te kiezen. Dat zijn landen als Albanië of Slovenië.
Ook spelen de extremere temperaturen een rol in de keuze van vakantiebestemmingen. Vorig jaar koos 10 procent een andere, koelere bestemming. Dit jaar zegt bijna 17 procent dat zij gebieden zoals Zuid-Europa vermijden vanwege de hitte en kiezen voor een bestemming in het midden of noorden van Europa. Opvallend is dat een even grote groep juist naar Zuid-Europa reist vanwege de zekerheid voor warm weer.
Duitsland populairst
De autovakantie blijft het populairst (19 procent). Daarna volgt de strandvakantie (15 procent), kamperen (11 procent) en een stedentrip in het buitenland (9 procent). Bij de populairste landen is er een wissel geweest: Duitsland staat nu op één in plaats van Frankrijk. Het verschil is echter klein. Buiten Europa reizen Nederlanders graag naar landen als de VS, Nederlandse Antillen, Mexico, Thailand, Turkije, Marokko en Egypte.
Dertig procent van de ondervraagden kiest dit jaar voor een binnenlandse vakantie. Gelderland, Limburg en Drenthe ontvangen de meeste Nederlandse toeristen. Zij gaan graag uiteten, naar het strand, winkelen en wandelen door de natuur. Ook een bezoek aan een kasteel, kerk, museum, attractiepark of dierentuin zijn populaire uitjes tijdens de vakantie.
Auto favoriet vervoersmiddel
Nederlanders gaan deze zomervakantie het vaakst met de auto op reis (55 procent). Ook gaan veel Nederlanders vliegen (32 procent) en nemen de trein (7 procent). Duurzaamheid blijkt deze zomervakantie minder belangrijk. De groep mensen die zegt dat ze ‘gedurende het jaar voldoende duurzame keuzes maakt, op vakantie even niet want dan is het tijd voor ontspanning’ is gestegen van 23 naar 26 procent. De groep die duurzaamheid wel belangrijk vindt en daar ook voor wil betalen, is gekrompen van 17 naar 13 procent.
Andere interessante uitkomsten:
- 50 procent gaat een of twee weken op vakantie
- 28 procent gaat langer dan twee weken op vakantie
- 20 procent heeft al een vakantie voor het najaar geboekt
- 37 procent zet iedere maand geld opzij voor de vakantie
Afbeelding: ANWB