Experiment met geautomatiseerde veerponten naar Waddeneilanden van start
Het doel van het experiment is om te kijken of het mogelijk is om de boten zelf te laten varen. Mensen van de rederij kunnen dan vanaf het vaste land taken uitvoeren die normaal gesproken door mensen op het schip moeten worden gedaan. Er vaart een testschip en er wordt zoveel mogelijk data verzameld.
Later hopen de bedrijven dat het experiment bij de twee deelnemende rederijen kan worden toegepast. Daarbij gaat het om een Nederlands en een Duits bedrijf, die zowel vracht als passagiers vervoeren.
Technologie
Momenteel varen verschillende veerboten van Rederij Doeksen uit Harlingen met technologie die zoveel mogelijk data moet verzamelen. “Nu bepaalt een stuurman of je naar links of naar rechts moet uitwijkt en of je harder of zachter vaart”, aldus Leo van der Burg van FME. Het idee is dan om te kijken of de boot deze handelingen met kunstmatige intelligentie zelf kan bepalen.
Sceptisch
Niet iedereen is even enthousiast over de zelfvarende schepen. Zo noemt PvdA-Statenlid Christa Oosterbaan het besturen van een veerboot ‘geen computerspelletje’. Zelf woont ze op Terschelling en heeft voorheen als maritiem officier gewerkt. Ze heeft kritische vragen gesteld aan de provincie Friesland, die geld beschikbaar heeft gesteld voor het project. Ze is voornamelijk bang dat het ten koste gaat van de beroepsgroep.
Van der Burg zegt op zijn beurt dat het er juist voor moet zorgen dat de reis veiliger wordt. “Je kunt op de Waddenzee als kapitein geen twee seconden je ogen dichtdoen. Maar juist daarom is die technologie belangrijk.”
Hij benadrukt dat het niet gaat om een vervanging, maar eerder als hulpmiddel. Hij legt de vergelijking met de Lane Assist in zijn auto. “Het is dan fijn om een stukje techniek te hebben om je te helpen.”