Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Erik Whien: “Hebriana is een oefening in autonomie”

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 21 min
location_on [xx]km
Regisseur Erik Whien koestert een oeverloze interesse voor de psychologie van familiedynamieken. Dat heeft enigszins te maken met de levensfase waarin hij verkeert: de fase van kinderen krijgen en ouders verliezen. Zelfs als hij achteloos naar het achtuurjournaal kijkt, dringt de psycholoog in hem zich op: “Als ik Rutte op tv zie praten, denk ik: uit wat voor gezin komt hij?”

Erik Whien werpt een blik in de zaal. Zijn ogen lopen rustig over het decor in de studio van Het Nationale Theater. “Ik ben als regisseur eigenlijk al twintig jaar bezig met familieopstellingen, bedacht ik me laatst. Het theater is een dankbaar medium om familieverhoudingen inzichtelijk te maken en psychologisch uit te pluizen. Waar de acteurs zich bevinden op het toneel – dichtbij elkaar, ver van elkaar af, rug naar het publiek – is een goed middel om onderlinge verhoudingen tussen personages uit te beelden.”

Eerder dit jaar regisseerde Whien de voorstellingen Sea Wall en De Zaak Shell. De jonge acteur Emmanuel Ohene Boafo won de Louis d’Or voor zijn rol in de eerste en Jaap Spijkers de Arlecchino voor zijn bijrol in de tweede. Met Hebriana van de Zweedse schrijver Lars Norén regisseert Whien zijn eerste grote zaal voorstelling bij Het Nationale Theater. “Toen Eric de Vroedt vroeg mij om huisregisseur bij Het Nationale Theater te worden, wist ik direct dat ik gebruik wilde maken van het geweldige ensemble dat hier rondloopt om een groot familiedrama te maken.”

Hoe kwam deze tekst van Lars Norén op jouw pad?

“Ik zag Hebriana voor het eerst tijdens mijn opleiding in Maastricht. Het stuk werd toen opgevoerd door studenten. De Vlaamse acteur Peter De Graef regisseerde het. Het is nu al 21 jaar geleden, maar het stuk heeft mij nooit helemaal verlaten. Het is één van Noréns minst bekende stukken, maar het bevat veel van de elementen die ik in het theater het waardeer: er worden grote existentiële en psychologische thema’s opgevoerd, en het stuk is tegelijkertijd ongelofelijk grappig. Als je een zaal kan laten lachen en naar eenzame plek kan brengen, ben je wat mij betreft geslaagd.”

Hebriana gaat over een familie die in 1986 tijdens Midzomer bij elkaar komt. In het stuk wordt terloops gerefereerd aan de ecologische, politieke en maatschappelijke wanhoop van die tijd. Een vergelijking tussen toen en nu is snel gemaakt.

“Midzomer is in Zweden een feestdag waarop families samenkomen, net als tijdens Kerstmis. Tijdens zo’n samenkomst, praat je met elkaar en wordt het afgelopen jaar beschouwd. ‘Wat was dit eigenlijk voor jaar?’ 1986 was een rampjaar. Het was het jaar van de kernramp in Tsjernobyl, de moord op de Zweedse premier Olof Palme en de Aidsepidemie was in volle gang.” “Als regisseur ben ik benieuwd naar de diepere laag. Niet naar wat die gebeurtenissen voor het land hebben betekent, maar naar wat die gebeurtenissen doen met dít gezin, met de mensen die ik hier voor mij zie. Ik zit naar een familie te kijken zoals ik ze ken en zou publiek niet het gevoel willen geven dat dit een historisch drama is. Mijn interesse ligt op universeel en menselijk niveau.”

“Al vind ik het zeker ontluisterend om te zien dat we ons sinds de jaren 80 al druk maakten om het klimaat, dat we de sociaaldemocratie toen al aan de wilgen hingen en dat het bedrijfsleven de staat toen al in z'n binnen zak had. Je zult in dit stuk zinnen horen die in de jaren 80 door Norén zijn opgeschreven waarvan het lijkt alsof ze in 2021 zijn bedacht. Er wordt mij weleens gevraagd waarom ik zoveel repertoire speel. Maar om een mening te vormen over het heden, heb je het verleden nodig. Goede stukken zijn tijdloos.”

Had je de insteek snel te pakken of was het een zoektocht?

“Een goed stuk toont zich niet meteen. Een tekst is geniaal als je tijdens het repeteren merkt dat het nooit teleur stelt. We zitten nu in week 7 van de repetities en we graven steeds dieper in de personages. De grote vraag die mij tijdens de voorbereiding bezighield was: waarom heeft Lars Norén dit stuk Hebriana genoemd? Anders dan bij Hamlet is ‘de jongste zus’ Hebriana niet in elke scene te vinden, maar begeeft ze zich eerder aan de rand. In de loop van de repetities ben ik die titel als een soort verkapte regieaanwijzing van Norén gaan zien: luister naar haar!”

“In het stuk beschrijft Norén Hebriana als ‘licht autistisch’. Ik durfde daar niet te veel aannames over te doen, daarom zijn we in gesprek gegaan met een klinisch psycholoog. Ik besefte dat Hebriana niet ‘ziek’ is, maar een ander perspectief op de werkelijkheid heeft. De familie en hun aanhang hebben met elkaar een consensus over wat de werkelijkheid is. Hebriana ervaart die werkelijkheid anders, maar het is niet zo dat de werkelijkheid van de moeder en de zussen belangrijker is dan de werkelijkheid van Hebriana. Dat is de sleutel geweest. Het gaat om perspectief.”

“In het theater ervaar je ook een andere werkelijkheid. Je kunt spelen met tijd en ruimte – er gelden andere regels. Op een gegeven moment dacht ik: Hebriana voelt zich waarschijnlijk als een vis in het water in het theater. De regels van het theater sluiten aan bij de manier waarop zij naar de werkelijkheid kijkt. Het stuk gaat over een familieweekend waar Hebriana te gast is. Op het toneel probeer ik het om te draaien: Hebriana voelt zich thuis, terwijl de rest van het gezelschap te gast is.”

Ik kan me voorstellen dat het erg lastig is om een autistisch personage te regisseren.

“Ik vind dat eerlijk gezegd nog steeds weleens lastig omdat ik daar geen eigenaarschap over heb. Ook voor Soumaya [Ahouaoui, red.] die het personage Hebriana speelt, is het een zoektocht. Die omdraaiing was de sleutel. Wat ik nu vaak tegen Soumaya zeg is: ‘Speel maar niet teveel. Speel zonder voornemens.’ Zij speelt geen toneelstukje. Als je mijn jongste zoon de vloer op stuurt, snapt hij niet dat wij daar een wereld creëren die niet bestaat. Hij kan niet liegen en neemt alles wat hij hoort en ziet mee het toneel op. Dat is wat onze Hebriana ook doet. Ze is heel ‘echt’ in die zin.”

“Ik zag laatst een geweldig interview met de schrijver Marieke Lucas Rijneveld. Ze vertelt daarin dat zij door de artsen was afgekeurd, voordat zij een bekende schrijver werd. Ze had volgens de doctoren zoveel psychische problemen dat ze nooit mee zou kunnen doen met de samenleving. Ik vond dat verbijsterend om te horen. We leven dus in een samenleving waarin iemand als Marieke Lucas Rijneveld wordt afgekeurd. De maatschappij geeft dat soort mensen een uitkering en laat ze thuis zitten. Terwijl iemand als Rijneveld een groot kunstenaar is, een poortwachter naar prachtige werelden. We delen de samenleving op in normaal en ziek. Maar wie heeft die norm bepaald? Waar ligt die lijn? Wanneer ben je niet meer gezond?”

“Ik vind het interessant om de personages in Hebriana op een spectrum te zetten. Hoe verhouden ze zich tegenover elkaar? Waar staan ze? Ze zijn allemaal gek en ze zijn allemaal normaal. Dat is mijn conclusie. Zodra je daar een verschil in gaat maken, sluit je mensen buiten. En buitensluiten is funest voor het systeem. Of dat nu gaat over een gezin of over een samenleving.”

Over jouw voorstelling Verdriet is het ding met veren zei je eerder dat die voorstelling ‘een oefening kan zijn voor het publiek om met de dood om te gaan’. Wat voor oefening is Hebriana voor het publiek?  

“In het beste geval is dit stuk een oefening in loskomen van je ouders, een oefening om een autonoom mens te worden. Het personage van Hebriana is daar het verst in. Zij vertegenwoordigt een soort autonomie. Het stuk laat zien wat ervoor nodig is om los te komen van je ouders en wat er gebeurt als je niet loskomt. Veel personages in dit stuk zijn vreselijk bang voor verandering. Ze hebben een vaste identiteit – ze zijn gewend aan bepaalde constructies en willen niet dat die veranderen.”

“Qua familieopstelling zit het gezin in Hebriana ook helemaal verkeerd in elkaar. De moeder is heel behoeftig – zoals een kind meestal is, waardoor die dochters voor de moeder moeten zorgen. De overleden vader heeft ook heel onduidelijke plek, die was heel afwezig in hun leven. Het zijn hele rijke gelaagde personages. Ze zijn niet voor een gat te vangen en ze vervelen niet. Voor de familietherapeut in mij is deze casus echt smullen.

De plek die je inneemt binnen een familie vind ik mateloos interessant. Zeker nu ik zelf een leeftijd heb bereikt waarop mijn rol binnen een familie verandert: ik heb kinderen, ben ouders verloren. Iedereen die in de zaal zit is een kind geweest van aanwezige of afwezige ouderfiguren. Ik geloof dat mensen zich altijd op een of andere manier tot hun ouders blijven verhouden, ook als die gestorven zijn.”

Fotocredits Phile Deprez

11 april '25 (10:36)

De mooiste natuurgebieden om te kamperen

Kamperen is voor velen dé manier om helemaal tot rust te komen. Weg van de drukte, wakker worden met het geluid van fluitende vogels en ’s avonds genieten van een sterrenhemel. In Nederland zijn we gezegend met talloze natuurgebieden die zich uitstekend lenen voor een kampeervakantie met de caravan. We zetten we een aantal van de mooiste natuurgebieden in Nederland op een rij waar je heerlijk kunt kamperen. Dus trek die kampeerstoelen uit de caravan, steek de barbecue aan en ontdek de natuur van dichtbij.

18 maart '25 (10:09)

Geen tijd verspillen: zo gebruik je wachttijd voor je reisplanning

Wachttijd voelt vaak als verloren tijd, vooral als je vlucht vertraagd is. Maar wat als je deze momenten anders benut? In plaats van te wachten en de klok in de gaten te houden, kun je je reis plannen, je rechten als reiziger checken en zelfs compensatie claimen voor vertragingen. Zo neem je de controle over je reis, zelfs als alles vertraagt.

27 februari '25 (15:35)

De voordelen van een dagkamer: waarom kiezen voor daggebruik?

In een wereld waarin tijd kostbaar is, zoeken steeds meer mensen naar flexibele manieren om hun dag in te delen. Een opkomende trend in de hotelindustrie is het boeken van dagkamers. Maar wat houdt dit precies in en waarom zou je hiervoor kiezen? We verkennen de voordelen van dagkamers en waarom ze in verschillende situaties handig kunnen zijn.

20 februari '25 (10:19)

Duurzaam fietsen: de toekomst van recreatie en vrije tijd

De wereld van recreatie en vrije tijd verandert in hoog tempo. Steeds meer mensen kiezen bewust voor milieuvriendelijke en gezonde manieren om hun vrije tijd door te brengen. Fietsen is een van de populairste keuzes, en dat is niet zonder reden. Of je nu een fanatieke sportfietser bent of gewoon geniet van een ontspannen ritje door de stad, fietsen biedt talloze voordelen voor zowel het individu als het milieu. In dit artikel duiken we dieper in op de voordelen van duurzaam fietsen en de verschillende mogelijkheden die er zijn om op een bewuste manier van je fietstochten te genieten.

30 januari '25 ( 9:08)

Onze beste ideeën voor na een dagje strand

Van de zomer is de kans groot dat je weer meerdere dagen een bezoekje zal brengen aan het strand. Nederland heeft verschillende mooie stranden die zeker het bezoeken waard zijn. De populairste stranden vind je in Bloemendaal, Scheveningen, Bergen en Zandvoort. Ga je naar een van deze stranden, daar kun je daar blijven tot in de late uurtjes. Want ook nadat de zon is ondergegaan, is er nog genoeg leuks te doen.

27 januari '25 (10:47)

Zo verkoop je je auto zonder gedoe met deze tips

Het kopen van een occasion kan soms voelen als het zoeken naar een naald in een hooiberg. Waar begin je, wat is betrouwbaar en hoe weet je zeker dat je de juiste keuze maakt? Gelukkig is het niet zo ingewikkeld als het lijkt, zolang je de juiste stappen volgt. Of je nu een eerste auto koopt, een upgrade zoekt of gewoon een goede deal wilt scoren, met deze praktische tips wordt het vinden van jouw perfecte occasion een fluitje van een cent.

17 december '24 (11:50)

Waarom een zakelijke autoverzekering essentieel is voor ondernemers met een bedrijfsauto

Als ondernemer weet je dat mobiliteit en bereikbaarheid allesbepalend zijn voor het succes van je bedrijf. Voor velen betekent dit het intensieve gebruik van een bedrijfsauto, waarmee je klanten bezoekt, leveringen doet of belangrijke zakelijke afspraken nakomt. Maar zonder de juiste verzekering kan die vrijheid snel een groot risico worden. Hier leggen we uit waarom een zakelijke autoverzekering absoluut noodzakelijk is voor ondernemers met een bedrijfsauto.

26 november '24 ( 9:05)

Waarom laminaat dé ideale vloer is voor recreatiewoningen

Het inrichten van een recreatiewoning vraagt om slimme keuzes, zeker als het gaat om de vloer. Of het nu een chalet, stacaravan of vakantiehuis betreft, de vloer speelt een grote rol in het comfort, de uitstraling en het onderhoudsgemak van de ruimte. Laminaat blijkt hierbij een van de meest populaire keuzes te zijn. Waarom? Omdat het perfect aansluit bij de behoeften van recreatiewoningen. In dit artikel bespreken we waarom laminaat dé ideale vloer is voor recreatiewoningen, met extra aandacht voor de voordelen van online laminaat bestellen en het gebruik van laminaat met v-groef.

22 november '24 (10:09)

Leuke teambuilding activiteiten: waarom het echt een verschil maakt

Teambuilding: het klinkt als iets waarbij je met zijn alle van de werkvloer weggaat om leuke dingen te doen, maar teambuilding is meer dan dat. Teambuilding is meer dan alleen een dagje lol maken. Het is een investering in een beter werkklimaat. Het is namelijk echt zo dat teams die goed samenwerken, gelukkiger én productiever zijn.

19 november '24 (13:29)

Zes cadeau-ideeën om te geven aan een getrouwd stel

Een passend cadeau voor een bruidspaar vinden is soms een behoorlijke uitdaging. Je wil iets geven dat persoonlijk is. Als je op zoek bent naar een origineel cadeau, dan delen we in deze blog graag alle mogelijkheden met je. We delen namelijk tien inspirerende en diverse cadeau-ideeën met je.