Bezoekersloyaliteit lager bij attractieparken dan dierentuinen
De loyaliteit van een bezoeker wordt bepaald door de bezoekfrequentie en de intentie om nog een keer naar een attractiepark, dierentuin of aquarium te gaan. Deze twee variabelen zijn door Multiscope in een matrix gezet, om zo te proberen te achterhalen hoe hoog de loyaliteit in de verschillende parken is.
Voornamelijk dierentuinen
Uit het onderzoek blijkt dat van de acht hoogst scorende partijen slechts één een attractiepark is. Alleen de Efteling heeft een loyaliteitsscore die hoog genoeg is voor de top acht. Het pretpark heeft een hoger dan gemiddelde bezoekfrequentie en intentie. Van alle partijen scoort dierentuin Hoenderdaell het hoogst op zowel frequentie als bereik.
Aquaria
Veertien partijen scoren lager dan het gemiddelde op zowel frequentie als intentie. Wat daarbij opvalt is dat het voornamelijk aquaria betreft. Bezoekers van SEA LIFE en het Dolfinarium zijn het minst bereid om nog een keer een bezoekje te brengen. Slechts 32 procent bij SEA LIFE en 39 procent van de bezoekers van het Dolfinarium zeggen een keer terug te willen gaan.