Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Concept van duurzame koffiesector lijkt niets meer dan illusie'

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
'Concept van duurzame koffiesector lijkt niets meer dan illusie'
Koffiebedrijven doen niet genoeg om het welzijn van koffietelers te verbeteren en klimaatverandering tegen te gaan. Ze zijn nog te veel bezig met zo min mogelijk kosten maken en zoveel mogelijk winst pakken. Veel telerfamilies leven daardoor nog altijd in armoede, werken in zware omstandigheden en op uitgeputte gronden. "Het concept van een duurzame koffiesector lijkt niks meer te zijn dan een illusie", zeggen onderzoekers in de Koffie Barometer 2023.

De barometer biedt een overzicht van de duurzaamheid in de koffiesector, gemaakt door ontwikkelingsorganisatie Solidaridad, natuurorganisatie Conservation International en sectorexperts verenigd in Ethos Agriculture. In het rapport zijn elf koffiebedrijven met elkaar vergeleken. Op milieugebied doen de meesten het niet zo best. Geen van de bedrijven doet in de praktijk volgens de onderzoekers genoeg om de economische levensvatbaarheid van de koffieteelt te vergroten. Onder meer JDE Peet's, het bedrijf achter Douwe Egberts, en het Duitse Melitta, bekend van de koffieapparaten en filterzakken, scoren hier slecht, net als J.M. Smucker (van onder meer de koffie van Dunkin' Donuts) en het Italiaanse Lavazza.

In het rapport staan ook aanbevelingen aan de koffiebedrijven. Volgens de onderzoekers kan de koffie-industrie de leefomstandigheden van boeren op korte termijn al verbeteren door ze bijvoorbeeld hogere prijzen en betere betalingsvoorwaarden te geven. Met meer geld kunnen zij ook meer investeren in hun bedrijf en klimaatvriendelijker werken.

Allesomvattend klimaatbeleid

Veel koffiebedrijven geven volgens de barometer informatie over hun eigen strategie rond milieuvriendelijkheid. Maar niet alle koffiebedrijven hebben een allesomvattend klimaatbeleid, aldus de onderzoekers. Veel bedrijven nemen ook niet zelf de verantwoordelijkheid voor ontbossingsvrije koffie. Die verantwoordelijkheid leggen ze bij hun leveranciers. Regelmatig gaan delen van tropische regenwouden ten onder om er nieuwe plantages van te maken.

Melitta Group laat in een statement over de barometer weten dat de organisatie zijn verantwoordelijkheid erkent en het met de onderzoekers eens is dat de sector moet veranderen. "Innovatieve samenwerkingen met alle relevante delen van de sector, zowel publiek als privaat, zijn cruciaal voor het succes van dit transformatieproces." Melitta meldt verder dat het bedrijf werkt aan een strategie waarin bijvoorbeeld staat dat koffieboeren een comfortabel leven moeten kunnen leiden en de lokale natuur blijft bestaan.

Geen reactie

JDE Peet's en Lavazza zijn ook gevraagd om een reactie, maar hebben niets laten weten.

02 januari '25 ( 9:05)

Dry January weer van start: duizenden mensen melden zich aan

Met het nieuwe jaar begint woensdag ook weer Dry January. Het is een maand waarin wereldwijd mensen zich voornemen om de hele maand geen alcohol te drinken. In Nederland doen mensen dan vaak mee aan de campagne IkPas. Duizenden mensen hebben zich al aangemeld, laat een woordvoerder weten.

31 december '24 ( 8:35)

Variaties van de oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:17)

Bewoners buitengebieden voeren strijd tegen komst McDonald's

McDonald's wil uitbreiden naar buitengebieden en dorpen. Maar bewoners zien die plannen niet zitten. De komst van een McDrive brengt volgens hen overlast en een aantasting van de natuur met zich mee. Dit meldt NOS.

23 oktober '24 (13:33)

Deze koffieketen heeft de meeste loyale klanten

Uit een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders blijkt dat Nederlanders gemiddeld 2,7 keer per jaar een koffie- of lunchketen bezoeken. Daarbij is de intentie om terug te keren naar dezelfde keten opvallend hoog: gemiddeld 84 procent van de bezoekers geeft aan binnen twaalf maanden opnieuw een bezoek te willen brengen. Coffeelovers staat in dit onderzoek bovenaan als de keten met de meest loyale klanten. Dit meldt Multiscope.

22 februari '24 (10:52)

Dit is de populairste restaurantketen van Nederland

Nederland heeft tal van populaire restaurantketens: Loetje, ’t Zusje, La Cubanita, noem maar op. Maar er is één keten dat er qua populariteit met kop en schouders bovenuit steekt: De Beren. Daar ging 14 procent van de 6,8 miljoen ketenbezoekers in 2023 naartoe. Op een gedeelde tweede plaats staan Loetje, La Cubanita en ’t Zusje. Dit meldt Multiscope.

08 februari '24 ( 8:38)

Jeneverstoker uit Schiedam neemt Lucas Bols over

Jeneverstoker Nolet uit Schiedam neemt drankenconcern Lucas Bols over. Daar hebben beide bedrijven overeenstemming over bereikt. Nolet was al aandeelhouder, maar neemt nu ook de resterende aandelen over voor een bedrag van 18 euro per aandeel.

02 februari '24 ( 8:48)

Horeca en detailhandel informeren mensen te weinig over allergenen

In horeca, instellingen, detailhandel en ambachtelijke bedrijven krijgen mensen nog te vaak onvoldoende informatie over de allergenen in de niet voorverpakte levensmiddelen die daar worden gebruikt en aangeboden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleerde in 2023 bij 6548 van dergelijke ondernemingen. "Ruim de helft voldeed niet aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie", aldus de organisatie. Vooral in de horeca gaat er nog veel mis.

04 januari '24 (11:11)

Nederlanders gaven in 2023 1,1 miljard uit bij koffie- en lunchketens

In 2023 gaven Nederlanders 1,1 miljard euro uit bij koffie- en lunchketens. Gemiddeld werd er per bezoek 15 euro uitgegeven aan een drankje met wat eten. Het meeste geld ging naar lunchrooms zoals Anne&Max. Het minste geld ging naar ketens waar eten en drinken enkel af te halen was. Dit meldt Multiscope. 

06 december '23 (16:49)

Personeel ijsfabriek Ben & Jerry's in Hellendoorn staakt

De ijsfabriek van Ben & Jerry's in Hellendoorn gaat donderdagochtend vanaf 07.00 uur, 24 uur lang plat, meldt FNV. Volgens de vakbond leggen medewerkers het werk neer uit onvrede over het uitblijven van een goede cao bij hun moederbedrijf Unilever.

19 oktober '23 ( 8:39)

Groothandel Sligro heeft last van consumenten die minder uitgeven aan horeca

Nederlandse en Belgische consumenten zijn door de hoge inflatie steeds voorzichtiger met hun uitgaven aan uitjes in de horeca, en dat merkt groothandelsbedrijf Sligro. De Veghelse onderneming verkocht weliswaar meer in het derde kwartaal, maar de groei was minder sterk dan in voorgaande periodes. Daarbij had het bedrijf ook last van het verdwijnen van meer horecabedrijven omdat ze failliet gaan of worden opgeheven.