Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Een kijkje in de glazen bol door de ogen van trendwatcher Hans van Leeuwen: Wat zijn de trends in recreatieland?

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 25 min
location_on [xx]km
Als er één fenomeen de toekomst van de recreatiesector gaat bepalen, dan is het volgens trendwatcher Hans van Leeuwen wel grensvervaging. Niet alleen worden wonen, werken en vrije tijd steeds meer vloeibaar, ook de recreatiesectoren zelf zijn steeds minder strak afgebakend: vakantieparken krijgen attracties, attractieparken worden plekken waar je ook kan overnachten, en winkelen is straks niet meer compleet zonder horeca en evenementen. “Stand-alone-bedrijven als escaperooms, trampolineparken en indoorspeeltuinen: die krijgen het moeilijk.”

Hans van Leeuwen (62) is 'lid' van wat Brigitte Kaandorp ooit de 'adviesbureaugeneratie' noemde:  de babyboomers die op een goed moment de adviesbureaus als paddenstoelen uit de grond lieten schieten “om iedereen vervolgens van totaal onduidelijk adviezen te voorzien”. Een visie waar Van Leeuwen, naast trendwatcher ook conceptontwikkelaar Recreatie en Toerisme bij Pleisureworld NRIT, zich in kan vinden: “Adviesbureaus hebben eigenlijk niet zo veel zin. Ze worden altijd gerund door mensen die geen praktijkervaring hebben, maar vanuit een theoretisch kader naar de markt kijken.”

 

Ballenbak, familiefietsen en midgetgolfbaan

 

Die vlieger gaat bij Van Leeuwen niet op, zo stelt hij zelf; aan praktijkervaring geen gebrek: “In de tijd dat ik ondernemer was heb ik onder meer de ballenbak geïntroduceerd, heb ik door heel Europa familiefietsen geleverd en heb ik de eerste midgetgolfbaan bedacht. Toen kreeg ik een burn-out: ik ben toch echt meer ondernemend, dan ondernemer.” De tegenslagen uit die periode boog Van Leeuwen om in zijn voordeel: “Al die blunders die ik heb begaan de afgelopen jaren in Europa op het terrein van recreatie en toerisme, die gebruik ik nu om te spiegelen aan ondernemers en hun advies te geven hoe ze hun concept of bedrijf moeten aanpassen.” Kortom: ook Van Leeuwen geeft advies, maar wel vanuit ervaring, zo wil hij maar zeggen.

 

Donderdagmiddagborrel

 

Terug naar de trends in de recreatiesector. Die hangen volgens Van Leeuwen nauw samen met hoe we met onze vrije tijd omgaan: “Vrije tijd is tegenwoordig niet alleen meer gehouden aan de tijd buiten onze werkzaamheden, maar is iets vloeibaars geworden: er is geen harde grens meer tussen wonen, werken en vrije tijd; het gaat steeds meer in elkaar over. We werken wanneer we op vakantie zijn en kijken Netflix wanneer we op kantoor zitten. En denk ook aan de horeca waar je werkflexplekken hebt, en in de speeltuin waar de vaders zitten op te passen én te werken, terwijl de kinderen er aan het spelen zijn.” En waar de werkweek vloeibaarder wordt, wordt het weekend dat ook: “Het weekend bestaat niet meer uit zaterdag en zondag, maar bestaat nu uit vrijdag, zaterdag en zondag. Dat betekent dat op donderdag de kroegen al vollopen, en dat het in lunchcafés niet alleen meer op zaterdag en zondag heel druk is, maar ook al op vrijdag. Allemaal zaken waar aanbieders rekening mee moeten houden.”

 

Shortstay

 

Nog een fenomeen dat een vlucht heeft genomen is shortstay: “Dit wordt steeds belangrijker. Shortstay houdt in: niet langer dan twee à drie dagen op hetzelfde adres verblijven. Het voordeel daarvan is dat het besteedbaar bedrag van de gasten hoger ligt, want: in een kortere vakantie geef je als gast veel meer uit dan wanneer je op diezelfde plek veel langer blijft.” En waar de behoefte van de consument verandert (“die is steeds meer op zoek naar belevingen, sneller wisselen en meer variatie, en gaat dus korter op vakantie”) verandert de aanbodkant mee: “De markt van aanbieders komt met een steeds diverser aanbod van arrangementen die vaak niet meer dan drie dagen beslaan. Dit leidt voor hen tot hogere inkomsten.”

 

Het nieuwe gebied achter het Centraal Station in Utrecht. Sinds de verbouwing is het horeca-aandeel in het winkelcentrum bijna verdrievoudigd.

Grensvervaging

 
Ook pretparken en vakantieparken komen met een steeds gevarieerder aanbod, waarbij ze meer en meer van elkaar beginnen over te nemen: “Je ziet dat pretparken steeds vaker plekken worden waar je ook langer kan verblijven en vakantie kan vieren, en dat vakantieparken steeds vaker worden uitgerust met attracties. De grens tussen vakantieparken en pretparken is dus aan het vervagen.” Deze grensvervaging is ook te zien in de retail: “Shoppen heeft steeds meer vrijetijdsactiviteit nodig om mensen te verleiden nog fysiek te gaan winkelen of om het gebied aantrekkelijk te maken. Kijk naar winkelcentrum Hoog Catherijne in Utrecht, dat afgelopen jaren grondig op de schop ging: voor de verbouwing was ongeveer 25 procent horeca, na de verbouwing is 70 procent. Daarbij zie je dat retail steeds meer gratis attracties gaat aanbieden om het publiek naar zich toe te trekken.” Als voorbeeld noemt Van Leeuwen de Intratuin in Duiven: “Die heeft voor meer dan een miljoen euro een indoorspeeltuin en horeca gebouwd, en organiseert jaarlijks een enorm kerstshow-evenement. Welbeschouwd is het eigenlijk gewoon een pretpark geworden met gratis toegang.”  
 

Kaartverkoop niet langer kassa

 
De verdienmodellen binnen de recreatiesector zijn dus aan het veranderen. Van Leeuwen schreef zelf een adviesplan voor de eerste dagrecreatievoorziening met gratis toegang: “Er wordt niet meer verdiend aan kaartverkoop, maar aan consumpties; als je kijkt naar hoe mensen hun geld uitgeven zodra ze uitgaan, dan is dat gekanteld naar het feit dat er meer geld wordt uitgegeven aan eten en drinken, dan aan de attractie.” En bij concepten als het ABC Restaurant in Sevenum (elf restaurants, een kinderspeelparadijs en lasergamehal onder één dak) en Duinoord in Helvoirt ('all inclusive in- en outdoor recreatie') is eten en drinken een integraal onderdeel van de formule: “Dan boek je twee uur een attractie voor 35 euro ongeveer, eten en drinken gratis, en dat is dan jouw uitje.”

 

Slush Puppie-assortiment in dierentuin Wildlands (Emmen). Inkomsten uit de verkoop van eten en drinken worden steeds belangrijker voor pretparken.
 
Dat er voor eten en drinken in attractieparken steeds meer aandacht is zie je ook in het feit dat bekende restaurantketens zich er steeds vaker vestigen. Als eerste was het La Place die zich in Duinrell vestigde, nu doet ook Subways zijn intrede: “Het eerste Subway-restaurant is nu geopend in een pretpark, en dat is in Slagharen. En dat is slim, dat roep ik al jaren, want iedere consument die Subway ziet, denkt: 'Há, lekker broodje!'” Zelf ervaart Van Leeuwen dat anders – “Ik vind het niet te eten, geef mij maar een volkoren bol” – , maar dat geldt lang niet voor iedereen: “Al die jongeren, die zijn ook nog eens bereid om zo'n Subway-broodje te kopen dat euro's duurder is dan een eigengemaakt broodje of eentje zonder label.”
 

Pure welvaart

 
Volgens Van Leeuwen is het gemak waarmee op deze manier geld wordt uitgeven een uitvloeisel van “de pure welvaart waarin we leven: we krijgen steeds meer te besteden, en we besteden dat steeds minder aan bezit, maar steeds meer aan eten, beleving en experiences”. De definitie van een dagje uit is daarin ook veranderd: “Het idee van fietsen en wandelen, bijvoorbeeld, met als dóél fietsen of wandelen, dat voldoet niet meer. We willen onderweg nog een lekker ijsje eten, een kopje koffie, een wijntje, een hapje eten.” Daarbij willen mensen het recreëren steeds meer binnen handbereik hebben: “Vroeger was er veel minder aanbod in de regio, maar tegenwoordig is er een soort overloopgebied ontstaan tussen de agglomeraties en de buitengebieden, waar steeds meer recreatie te vinden is.” 
 

Family Entertainment Centers

 
In deze overloopgebieden is ook een van de nieuwste loten aan de recreatieboom te vinden: de Family Entertainment Centers (FEC's). Dit zijn kleine familiebedrijven waarbij de meeste activiteiten buiten zijn, en waarbij niet, zoals bij pretparken, gemotoriseerde attracties centraal staan, maar zaken als pony rijden, bootje varen en dieren aaien. De opkomst van FEC's is volgens Van Leeuwen een van de belangrijkste recreatietrends op dit moment; de landelijke dagattracties winnen enorm aan populariteit. Een goed voorbeeld is Avonturenboerderij de Molenwaard, dat in maart tegelijk door de ANWB werd uitgeroepen tot leukste uitje van Zuid-Holland, door supermarktketen Jumbo werd verkozen tot meest verrassende uitje, en door Van Leeuwens eigen Pleisureworld werd uitgeroepen tot Family Entertainment Center van het jaar. Geschat wordt dat er momenteel zo'n tweehonderd FEC's te vinden zijn in Nederland, waar dat een paar jaar terug slechts enkelen waren.
 

Clusteren heeft de toekomst

 
Het succes van de FEC's zit 'm volgens Van Leeuwen ook in het feit – en daar is de grensvervaging weer – dat het zogeheten clusterbedrijven zijn: “Het zijn ondernemingen waarbij meerdere activiteiten, minimaal drie à vier, bij elkaar gezet zijn, inclusief een goed horecaconcept.” Hoe meer er tegenwoordig geclusterd wordt in de recreatiesector, hoe groter de kans op succes: “Shopping, food & beverage, events, attraction en shortstay. Dat is de combinatie die we zoeken.” Wie dit in één formule weet te vangen, heeft goud in handen. Daartegenover staan de verliezers in spe: “De stand-alone-bedrijven zoals de indoorspeeltuinen, escaperooms en trampolineparken, die gaan zware tijden tegemoet.” Wat volgens hem ook geldt voor bedrijven die – zeker in een sector waar tegenwoordig 'beleving' zo belangrijk wordt gevonden –, weinig oog hebben voor het belang van goed personeel: “Feitelijk het belangrijkste van een bedrijf is het personeel: het personeel bepaalt in toenemende mate hoe het product of de dienst bij de consument terechtkomt. En dat is waar het tegenwoordig om draait: het product, of een korting, die vergeet men, maar een emotionele, waardevolle herinnering, die vergeet men niet, die slaat men op.”
 
© Nationale Recreatiegids

 

17 april '24 (16:36)

‘Een gewone burger die met enkel fascinatie iets unieks maakt’

Het is het oudste, nog altijd werkende, mechanische model van het zonnestelsel ter wereld: het Eise Eisinga Planetarium in Franeker. Het bijzondere bouwwerk heeft vorig jaar na jaren onderzoek de erkenning gekregen die het verdient: afgelopen september is het planetarium uitgeroepen tot UNESCO Werelderfgoed. Hiermee telt ons land in totaal dertien werelderfgoedsites. Maar wat is het precies voor gebouw en wat maakt het zo bijzonder? Om die vragen te beantwoorden gingen wij in gesprek met Adrie Warmenhoven, de directeur van het planetarium. Hij vertelt in het interview over het proces wat ertoe heeft geleid dat het planetarium nu werelderfgoed is, hoe dit tot stand is gekomen en wat het planetarium zo uniek maakt. 

26 januari '23 (16:32)

Concerten en evenementen in Groningse EM2 binnenkort op eigen opgewekte energie

Je hoort het tegenwoordig overal: podia die werken aan hun ecologische voetafdruk. Veel locaties zijn bezig met vergroenen door geen wegwerpplastic meer te gebruiken, te isoleren of over te gaan op andere vormen van energie. Weinigen gaan echter zo ver als de Groningse evenementenlocatie EM2. Hier zal binnenkort door de aanleg van 140 zonnepanelen bijna alle stroom zelf worden opgewekt. We spraken mede-eigenaar Chris Garrit over het project. 

08 april '22 (13:32)

“Natuurlijk is de prinses van harte welkom in ons bos!"

Verstopt in een sprookjesachtig bos worden er in Diever al sinds 1946 toneelstukken gespeeld van de wereldberoemde Engelse schrijver William Shakespeare. Zijn oeuvre heeft een bepalende stempel gedrukt op de Westerse literatuur. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook de Nederlandse toneelwereld geen genoeg kan krijgen van zijn stukken, die schunnig, tragisch of komisch kunnen zijn. Op 29 maart 2022 interviewde de Nationale Recreatiegids Peter Sloot, voorzitter van het bestuur van het Shakespearetheater in het Drentse plaatsje Diever.  

11 november '21 (10:14)

De Recreatie Vakbeurs: ‘Inspiratie voor een jaarrond recreatie’

Na een jaar van afwezigheid staat op 16, 17 en 18 november de Recreatie Vakbeurs weer op het programma. Op dé vakbeurs van de recreatiebranche kunnen ondernemers netwerken en volop inspiratie opdoen voor het komende recreatieseizoen. De redactie van de Nationale Recreatiegids is graag goed op de hoogte en sprak met beursorganisator Jeffry Plaggenmarsch. Hij praat ons bij over de vakbeurs en vertelde ons wat we deze editie zeker niet mogen missen. 
 

24 december '20 ( 9:50)

Artsen over het vuurwerkverbod: “Dit is een uniek medisch experiment”

Van beschadigde ogen tot geamputeerde vingers: artsen maken iedere jaarwisseling het nodige letsel mee. Om de ziekenhuizen te ontlasten, geldt er dit jaar een verbod op het verkopen en afsteken van vuurwerk. Hoe kijken artsen tegen het vuurwerkverbod aan? We spreken oogarts Tjeerd de Faber, plastisch chirurg Christianne van Nieuwenhoven, Birgitte Blatter hoofd Monitoring en Onderzoek bij VeiligheidNL.

13 november '20 (12:37)

Het toerisme ligt stil: hoe gaat het met hotelscholen?

 
Het toerisme ligt stil: hoe gaat het met hotelscholen?
De toeristische sector heeft een flinke klap gekregen door de coronacrisis. Ook de horeca is hard getroffen. Wat betekent de coronacrisis voor hotelscholen? Zien zij al een terugloop in het aantal aanmeldingen? En hoe zit het met de stages van studenten? We spreken Edu van de Walle, directeur van EuroCollege, en Regine von Stieglitz, voorzitter van het College van Bestuur van Hotelschool The Hague.

02 januari '20 (15:28)

Interactief buitenspelen: het beste van twee werelden

Hoe krijg je kinderen die het liefst de hele dag spelletjes spelen op hun tablet of computer zover dat zij weer buiten gaan spelen? Yalp (‘play’ achterstevoren) ontwierp dertien jaar geleden het eerste interactieve speeltoestel. Duizenden kinderen, maar ook ouderen uit verschillende landen spelen met de populaire Sona of de Sutu. 

04 oktober '19 (13:12)

De wereld van de dierentuin: “Alles draait om het bijbrengen van liefde en respect voor de natuur”

Dierentuinen zijn bij het grote publiek toch vooral bekend als goede invulling van een dagje uit. Minder bekend zijn de andere kerntaken van dierentuinen - educatie, onderzoek en natuurbeschermingsprogramma's – én de hoofdmissie: het bijbrengen van liefde en respect voor de natuur. Voor het aanwakkeren daarvan is de dierentuin de uitgelezen locatie, zo stelt Lisette de Ruigh van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen: “Wanneer je van iets bent gaan houden zul je er ook beter voor zorgen.”

04 september '19 (14:37)

Het gehandicaptenhotel op Zwarte Cross: hoe NRPU en HandicapNL het voor elkaar kregen, en waarom het zo belangrijk is

Afgelopen editie had Zwarte Cross een primeur: als eerste festival in Europa had het een hotel voor mindervaliden, waardoor het voor het eerst mogelijk werd voor mensen met een handicap om een festival van begin tot eind mee te maken. HandicapNL en de kersverse organisatie No Restrictions Party Unlimited (NRPU) vonden in elkaar de perfecte partners om dit voor elkaar te krijgen, en Zwarte Cross was enthousiast vanaf het eerste moment: “Toen ik belde was het antwoord meteen: ‘Wat een waanzinnig goed idee: doen jongens!’ Binnen een uur was het bekokstoofd”.

31 juli '19 (17:24)

Nieuwe speler Fairbnb.coop wil tegenwicht bieden aan de onverschilligheid van Airbnb: “Het begin van een nieuw tijdperk”

In Amsterdam raakt het geduld met Airbnb steeds verder op: overlast van huurders, verstoring van de huizenmarkt en het ondermijnen van de sociale cohesie in buurten; de negatieve effecten van het vakantieverhuurplatform worden steeds merkbaarder in de hoofdstad. Airbnb voelt zich er zelden verantwoordelijk voor, en voedt daarmee de frustratie bij bewoners en gemeente. Die onverschilligheid krijgt binnenkort tegenwicht, in de vorm van een nieuw initiatief: Fairbnb.coop. Het moet het ethisch verantwoorde alternatief worden voor Airbnb, zonder winstoogmerk, maar met oog voor de behoeftes van alle betrokken partijen. Wat wil het platform veranderen? En hoe? Een interview met Sito Veracruz, een van de grondleggers van Fairbnb.coop. “Er breekt een nieuw tijdperk aan.”