Utrecht versnelt aanleg van doorfietsroutes die recreatieve ritten aantrekkelijker moeten maken
Door brede fietspaden, duidelijke belijning en voorrang op kruisingen kunnen fietsers zonder veel oponthoud doorfietsen, wat bijdraagt aan minder verkeersdrukte, minder uitstoot en een gezondere leefomgeving. Gedeputeerde André van Schie benadrukt dat doorfietsroutes vooral aantrekkelijk zijn voor afstanden tot 15 kilometer.
Gefaseerde uitvoering en bestaande routes verbeterd
De aanleg van de negen Utrechtse doorfietsroutes verloopt in fases. Enkele delen, zoals in IJsselstein, Bilthoven en Den Dolder, zijn al in gebruik. Er wordt momenteel ook gewerkt aan de route van Utrecht Science Park naar Veenendaal. Naast nieuwe verbindingen gaat het vaak om verbetering van bestaande fietsroutes, zoals bredere paden en betere bewegwijzering.
Beter voor het milieu en bereikbaarheid van steden en dorpen
De doorfietsroutes zijn belangrijk voor toenemende vraag naar duurzame mobiliteit. Ze maken het fietsen van langere afstanden comfortabeler. Vooral voor korte ritten en in drukke gebieden is de fiets hierdoor aantrekkelijker. Bovendien dragen deze routes bij aan een beter milieu en een betere bereikbaarheid van Utrechtse steden en dorpen. De provincie verwacht dat alle negen routes in 2028 klaar zijn voor gebruik.